Cristin-resultat-ID: 2023692
Sist endret: 11. mai 2022, 15:40
Resultat
Faglig foredrag
2022

Hvordan fremme aktiv deltakelse i programmeringsforelesninger (digitale og fysiske) med opptil 500 studenter?

Bidragsytere:
  • Fanny Skirbekk

Presentasjon

Navn på arrangementet: Læringsfestivalen 2022
Sted: Trondheim
Dato fra: 9. mai 2022
Dato til: 10. mai 2022

Arrangør:

Arrangørnavn: NTNU

Om resultatet

Faglig foredrag
Publiseringsår: 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hvordan fremme aktiv deltakelse i programmeringsforelesninger (digitale og fysiske) med opptil 500 studenter?

Sammendrag

Gode programmeringsferdigheter er viktig innen svært mange fagfelt, spesielt innen ingeniørfag. Det er derfor avgjørende at de grunnleggende programmeringsemnene greier å gi studentene grunnlaget som kreves for å kunne benytte programmering som et nyttig verktøy senere i studieløpet og i jobb. De grunnleggende programmeringsemnene er gjerne store, med godt over 1000 oppmeldte studenter og forelesningsparalleller på rundt 500 studenter. Forelesningsutbyttet til studentene øker ved å fremme aktiv deltakelse i forelesningene, framfor at studentene blir sittende som passive tilskuere. Dessverre er aktiv studentdeltakelse ofte krevende å få til når det er flere hundre studenter til stede. I støtteforelesningene i emnet TDT4102 Prosedyre- og objektorientert programmering ved NTNU har vi hatt stor suksess med å gi små oppgaver underveis i forelesningene som studentene har fått tenke på og diskutere med nabostudentene i 1–3 minutter før oppgavene besvares og diskuteres i plenum. Dette har ført til at samtlige studenter som er til stede i disse forelesningene deltar aktivt, noe som øker læringen for studentene og gjør det mer givende å forelese. Teknikken har blitt benyttet i både fysiske og digitale forelesninger. I digitale Zoom-forelesninger lønner det seg å bruke «polls» (avkrysning) for å hente inn studentenes svar dersom det er mange studenter til stede, slik at det ikke blir kaos i chatten.

Bidragsytere

Fanny Skirbekk

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for elektrisk energi ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1