Sammendrag
Gode programmeringsferdigheter er viktig innen svært mange fagfelt, spesielt
innen ingeniørfag. Det er derfor avgjørende at de grunnleggende programmeringsemnene greier
å gi studentene grunnlaget som kreves for å kunne benytte programmering som et nyttig verktøy
senere i studieløpet og i jobb. De grunnleggende programmeringsemnene er gjerne store, med
godt over 1000 oppmeldte studenter og forelesningsparalleller på rundt 500 studenter.
Forelesningsutbyttet til studentene øker ved å fremme aktiv deltakelse i forelesningene, framfor
at studentene blir sittende som passive tilskuere. Dessverre er aktiv studentdeltakelse ofte
krevende å få til når det er flere hundre studenter til stede.
I støtteforelesningene i emnet TDT4102 Prosedyre- og objektorientert programmering ved NTNU
har vi hatt stor suksess med å gi små oppgaver underveis i forelesningene som studentene har fått
tenke på og diskutere med nabostudentene i 1–3 minutter før oppgavene besvares og diskuteres i
plenum. Dette har ført til at samtlige studenter som er til stede i disse forelesningene deltar aktivt,
noe som øker læringen for studentene og gjør det mer givende å forelese. Teknikken har blitt
benyttet i både fysiske og digitale forelesninger. I digitale Zoom-forelesninger lønner det seg å
bruke «polls» (avkrysning) for å hente inn studentenes svar dersom det er mange studenter til
stede, slik at det ikke blir kaos i chatten.
Vis fullstendig beskrivelse