Cristin-resultat-ID: 2046494
Sist endret: 2. februar 2023, 12:20
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning

Bidragsytere:
  • Hege Knudsmoen
  • Sølvi Mausethagen og
  • Cecilie Pedersen Dalland

Tidsskrift

Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk
ISSN 2387-5739
e-ISSN 2387-5739
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Volum: 8
Sider: 189 - 203
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning

Sammendrag

I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre kommuner finner vi at disse strategiene primært blir knyttet til to områder: kompetanseutvikling og elevenes læringsutbytte. Et tredje område, som delvis overskrider de to første, knyttes til tilpasset opplæring. Disse strategiene bidrar til at det er situerte perspektiver på inkludering som er i forgrunn for ledernes strategier, mens mer generelle perspektiver på inkludering kommer i bakgrunnen. Å styrke slike perspektiver knyttet til hva inkluderende undervisning skal og kan være, handler også om å gjøre inkludering i større grad til en kunnskapsmessig driver i ledernes strategier for skoleutvikling.

Bidragsytere

Hege Knudsmoen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Sølvi Mausethagen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Senter for profesjonsforskning ved OsloMet - storbyuniversitetet
Aktiv cristin-person

Cecilie Pedersen Dalland

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 3 av 3