Cristin-resultat-ID: 2053956
Sist endret: 7. mars 2023, 11:19
Resultat
Rapport
2022

Hommedal skolegård: Prosjektperiode 2020-2022: "En annerledes dag"

Bidragsytere:
  • Siv Merete Kjenes Arnesen og
  • Nina Jentoft

Utgiver/serie

Utgiver

NORCE Norwegian Research Centre
NVI-nivå 0

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2022
Antall sider: 60
ISBN: 978-82-8408-231-8

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hommedal skolegård: Prosjektperiode 2020-2022: "En annerledes dag"

Sammendrag

Denne følgeevalueringen har lagt spesiell vekt på å belyse elevenes erfaringer med et alternativt opplæringstilbud på Hommedal skolegård i perioden 2020-2022. Vi finner at Grimstad kommune, ved etablering av Hommedal skolegård, har fått et virksomt tilbud for elever som har ekstra utfordringer i den ordinære skolen. Funnene peker mot at hovedvekten av elevene som har tilbudet én dag i uka, er veldig fornøyde; de gleder seg til denne dagen, opplever mestring og får nye venner. Foreldrene er også fornøyde, og flere av dem opplever en del positive endringer med barnet sitt på hjemmebane; som at barnet er mer glad, forteller mer, fått nye interesser og venner og er mer motivert generelt sett. Selv om funnene ikke er entydige, opplever flere av de skoleansatte positive effekter for deres elever både på skolegården og i hjemskolen de andre dagene. Tilbudet på Hommedal skolegård har fungert godt fra første dag, og har også klart å videreutvikle tilbudet basert på erfaringer fra første driftsår. En kontinuerlig videreutvikling med solid brukermedvirkning fra elever, foresatte og samarbeidende skoler vil være sentralt i det videre arbeidet.

Bidragsytere

Siv Merete Kjenes Arnesen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NORCE Helse og samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS

Nina Jentoft

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NORCE Helse og samfunn ved NORCE Norwegian Research Centre AS
1 - 2 av 2