Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
2054273
Sist endret:
11. november 2022, 10:11
Resultat
Rapport
2022
Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.
Stine H. Bang Svendsen
og
Mari Gunnman Furunes
Utgiver/serie
Utgiver/serie
Utgiver
NTNU, Institutt for lærerutdanning
Om resultatet
Om resultatet
Rapport
Publiseringsår: 2022
Antall sider: 55
Open Access
Lenker
Lenker
Institusjonsarkiv
hdl.handle.net/11250/3030540
Klassifisering
Klassifisering
Fagfelt (NPI)
Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk
Tittel
Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.
Sammendrag
Denne rapporten om seksualitetsundervisning i lærerutdanningene har hatt som formål å kartlegge praksis og mulighetsrom for fagområdet. Hovedmålsettingene med evalueringen er å bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan en best kan styrke helhetlig undervisning om seksualitet i lærerutdanningene. Rapporten er skrevet på grunnlag av dybdeintervjuer med 14 lærerutdannere fra ulike fag og institusjoner og dokumentstudier av de styrende dokumentene for skole og lærerutdanning. Analysene viser hindre og mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene og identifiserer både institusjonelle og kompetansemessige hindre og muligheter i utdanningene. Funnene peker mot et behov for a) sterkere forankring av helhetlig seksualitetsundervisning i rammeplanene for lærerutdanningene, b) et kompetanseløft blant lærerutdannere, og c) utvikling av fagspesifikke dimensjoner av helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningsfagene.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Stine Helena Bang Svendsen
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Stine H. Bang Svendsen
Forfatter
ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Mari Gunnman Furunes
Forfatter
ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
2
av
2