Cristin-resultat-ID: 2054273
Sist endret: 11. november 2022, 10:11
Resultat
Rapport
2022

Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.

Bidragsytere:
  • Stine H. Bang Svendsen og
  • Mari Gunnman Furunes

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU, Institutt for lærerutdanning

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2022
Antall sider: 55
Open Access

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene. En evaluering av kompetansebehov og mulige tiltak.

Sammendrag

Denne rapporten om seksualitetsundervisning i lærerutdanningene har hatt som formål å kartlegge praksis og mulighetsrom for fagområdet. Hovedmålsettingene med evalueringen er å bidra med forskningsbasert kunnskap om hvordan en best kan styrke helhetlig undervisning om seksualitet i lærerutdanningene. Rapporten er skrevet på grunnlag av dybdeintervjuer med 14 lærerutdannere fra ulike fag og institusjoner og dokumentstudier av de styrende dokumentene for skole og lærerutdanning. Analysene viser hindre og mulighetsrom for helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningene og identifiserer både institusjonelle og kompetansemessige hindre og muligheter i utdanningene. Funnene peker mot et behov for a) sterkere forankring av helhetlig seksualitetsundervisning i rammeplanene for lærerutdanningene, b) et kompetanseløft blant lærerutdannere, og c) utvikling av fagspesifikke dimensjoner av helhetlig seksualitetsundervisning i lærerutdanningsfagene.

Bidragsytere

Stine Helena Bang Svendsen

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Stine H. Bang Svendsen
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Mari Gunnman Furunes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2