Cristin-resultat-ID: 2060957
Sist endret: 29. desember 2022, 17:18
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

«Jeg har ikke trykt!»: Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

Bidragsytere:
  • Margrethe Jernes og
  • Marianne Undheim

Tidsskrift

Barn – forskning om barn og barndom i Norden
ISSN 0800-1669
e-ISSN 2535-5449
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Volum: 40
Hefte: 4
Sider: 37 - 54
Open Access

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Samfunnsvitenskap • Pedagogiske fag

Emneord

Digital teknologi • Barnehage

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

«Jeg har ikke trykt!»: Ytringer om teknologi ved lesing av digitale bildebøker i barnehagen

Sammendrag

I denne artikkelen utforskes barnehagebarns og barnehagelæreres ytringer om teknologi i samtalebasert gruppelesing av digitale bildebøker på nettbrett i norske barnehager. Flere tidligere studier om lesing på nettbrett har undersøkt antall ytringer, mens få studier har utforsket innholdet i ytringene om det teknologiske. Barndomsstudier der turtaking og sosial deltakelse er vektlagt har inspirert våre analyser. Empirien består av fire filmopptak av samtalebasert gruppelesing med digitale bildebøker, som er analysert ved bruk av induktiv kvalitativ innholdsanalyse. Funnene viser at innholdet i barnas ytringer om det teknologiske hovedsakelig dreier seg om turtaking og tilgang, mens barnehagelærerne beskriver hva som skjer i fortellingen og om muligheter med teknologien. På tvers av disse resultatene trer det frem to tematikker som blir diskutert: jakten på hotspots og turtaking.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Margrethe Jernes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger

Marianne Larsen Undheim

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Marianne Undheim
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for barnehagelærerutdanning ved Universitetet i Stavanger
1 - 2 av 2