Cristin-resultat-ID: 2061927
Sist endret: 24. mars 2023, 14:49
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga

Bidragsytere:
  • Leiv Heming Sem og
  • Asbjørn Kolberg

Tidsskrift

Nordic Studies in Education
ISSN 1891-5914
e-ISSN 1891-5949
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Volum: 42
Hefte: 3
Sider: 233 - 248
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85149588841

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

«Samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga

Sammendrag

What idea of «Saaminess» is presented and produced by the current Saami and non-Saami national curricula of the Norwegian primary school? Our discourse analysis focussing on the interpellation of pupils shows that the two curricula express different attitudes towards Saaminess, and indeed to education. Saami pupils are interpellated primarily into recognizing and strengthening their Saami identity, and less to be critically inclined and independent-minded. In contrast the non-Saami curriculum focus on disciplinary skills, and has critical method as its fundament. Both curricula may be understood as initiations to dogmatic communities of ideology. We conclude that all teachers should read both plans within their fields, as each complement the other.

Tittel

«samiskheit» i Kunnskapsløftet 2020: Ei diskursanalytisk lesing av Fagfornyinga

Bidragsytere

Leiv Heming Sem

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Asbjørn Kolberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 2 av 2