Cristin-resultat-ID: 2065854
Sist endret: 7. februar 2023, 13:57
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2022

"Det er jo viktig, men ikke lett å få til" - En undersøkelse av sangens plass i grunnskolen.

Bidragsytere:
  • Hege Bjørnestøl Beckmann og
  • Jorun Christensen

Bok

Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge
ISBN:
  • 9788202763299

Utgiver

Cappelen Damm Akademisk
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2022
Sider: 137 - 163
ISBN:
  • 9788202763299
Open Access

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Tverrfaglig humanistisk forskning
- Fagområde: Humaniora

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

"Det er jo viktig, men ikke lett å få til" - En undersøkelse av sangens plass i grunnskolen.

Sammendrag

The purpose of the article is to examine singing in Norwegian primary schools. Through a schematic overview of the singing activity at ten schools in Agder and qualitative interviews with teachers and school management, we focus on the following question: How is singing used in today’s schools, and what are the teachers’ arguments for implementing or not implementing singing activities? As a theoretical framework, we present singing in educational contexts in Norway from a historical and contemporary perspective and present relevant theories related to the concepts of “formation” and “community music”. The results show that singing activity varies from school to school, decreasing when students get older. The results also show that teachers find it essential to conduct singing activities as a part of the educational courses, but challenges associated with the teachers’ own singing skills and choice of repertoire leave the teachers feeling insecure when carrying out the activity

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Hege Bjørnestøl Beckmann

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder

Jorun Christensen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Universitetet i Agder
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Kunstens betydning? Utvidede perspektiver på kunst og barn & unge.

Skregelid, Lisbet; Knudsen, Kristian Nødtvedt. 2022, Cappelen Damm Akademisk. UIAVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1