Sammendrag
Denne rapporten bygger på et feltarbeid i samarbeid med organisasjonen Peacepainting (PP), som arrangerer maleverksteder for barn, unge og voksne nasjonalt og internasjonalt. Vi har fulgt dette arbeidet gjennom deltakende observasjon og intervju av barn som deltok i malerverksteder gjennom et tidsrom. Ved bruk av ulike metoder har vi dokumentert; Peacepaintings metodikk, barnas deltakelse, og interaksjoner mellom barna og barn og instruktører. Formålet har vært å undersøke hvilken betydning malekunst kan ha som redskap for kommunikasjon og mestring for barn som opplever utenforskap i skole og oppvekstmiljø. Sentralt i prosjektet har vært å fremme barns stemmer, og undersøke hvilket budskap barn formidler gjennom malekunst og tekstarbeid. Resultatet viser at barn som har utfordringer både kommunikasjonsmessig, og sosialt i sitt oppvekstmiljø finner «kunstrommet» som et fristed, og et sted der de får utrykke seg selv, bli sett og oppleve erfaringer av mestring.
Vis fullstendig beskrivelse