Cristin-resultat-ID: 2068659
Sist endret: 18. januar 2023, 13:00
Resultat
Rapport
2022

Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid

Bidragsytere:
  • Lisbeth Øyum
  • Siw Olsen Fjørtoft
  • Mari-Ann Letnes
  • Thomas Dahl og
  • Joakim Caspersen

Utgiver/serie

Utgiver

SINTEF

Serie

SINTEF Rapport
ISSN 1504-9795

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2022
Hefte: 2022:00963
Antall sider: 98
ISBN: 978-82-14-07578-6
Open Access

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid

Sammendrag

Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke profesjonsfellesskapet i dette arbeidet. Fem skoler har deltatt i prosjektet. Vi har sett at i disse fem skolene har lærerne gjennom Fagfornyelsen fått et større handlingsrom for å utvikle ny undervisningspraksis, men som også kan oppleves som utfordrende i fag som har sentralgitt eksamen. Der vi ser det tydeligste tegnet på endring av undervisningspraksis, er arbeidet knyttet til tverrfaglige tema, både i enkeltfag og ikke minst på tvers av fag. Arbeidet impliserer et tettere samarbeid mellom lærerne i arbeidet med Overordnet del. Når det gjelder elevmedvirkning er det fortsatt et stort potensial for når og hvordan elevene kan medvirke i egne læringsprosesser. Skoleledelsen har hatt en sentral rolle i å drive arbeidet med Fagfornyelsen framover. Ledelsen har vist tillit til at de ansatte kan utvikle undervisningspraksis og lage planer for å realisere Fagfornyelsen. Partsdialogen mellom plasstillitsvalgte og skolens ledelse, og dialogen mellom skoleeier og hovedtillitsvalgte er jevnt over ikke utnyttet godt nok til å jobbe innovativt med utvikling av nye samarbeidsformer og undervisningspraksiser. Den viktigste konklusjonen om partssamarbeidets rolle i denne undersøkelsen er likevel den felles viljen og lysten til å ta i bruk en utviklingsorientert form for lokalt partssamarbeid i å skape nye organisatoriske og

Bidragsytere

Lisbeth Øyum

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Teknologiledelse ved SINTEF AS
Aktiv cristin-person

Siw Olsen Fjørtoft

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Teknologiledelse ved SINTEF AS
Aktiv cristin-person

Mari-Ann Letnes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Thomas Dahl

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS
Aktiv cristin-person

Joakim Caspersen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Mangfold og inkludering ved NTNU Samfunnsforskning AS
1 - 5 av 5