Cristin-resultat-ID: 2073957
Sist endret: 17. februar 2023, 10:06
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet - et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning

Bidragsytere:
  • Gunhild Tomter Alstad og
  • Harald Hegstad

Tidsskrift

Prismet
ISSN 0032-8847
e-ISSN 2535-311X
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Volum: 73
Hefte: 3
Sider: 153 - 169
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet - et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning

Sammendrag

Artikkelen tar utgangspunkt i Trosopplæringsutvalgets evalueringsrapport fra 2021 som peker på behovet for en revidert grunnlagstenkning for Den norske kirkes pedagogiske virksomhet. Vi har valgt tre perspektiv for å belyse hvordan en mer helhetlig orientering mot virksomheten kan forstås. Det første perspektivet betrakter det pedagogiske oppdraget som én dimensjon ved kirkens flere oppdrag og peker på de ulike dimensjonenes forhold til hverandre og til helheten i kirkens oppdrag. Det andre perspektivet plasserer kirkens pedagogiske virksomhet som ikke-formell utdanning med elementer av formelle og uformelle pedagogiske aktiviteter og situasjoner. Ikke-formell utdanning innebærer også en sterkere vektlegging av livslang læring og et bredere kompetansesyn. Det tredje perspektivet handler om det pedagogiske formålet, der kvalifisering, sosialisering og subjektivering forstås som ulike formålsdomener ved utdanning. Samlet sett inviterer de tre perspektivene på kirkens oppdrag, utdanningens formål og utdanningskontekst til en bred forståelse av Den norske kirkes pedagogiske virksomhet.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Gunhild Tomter Alstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for nordisk språk og litteratur ved Høgskolen i Innlandet
Aktiv cristin-person

Harald Hegstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
1 - 2 av 2