Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
2073957
Sist endret:
17. februar 2023, 10:06
NVI-rapporteringsår:
2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022
Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet - et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning
Gunhild Tomter Alstad
og
Harald Hegstad
Tidsskrift
Tidsskrift
Prismet
ISSN 0032-8847
e-ISSN 2535-311X
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Volum: 73
Hefte: 3
Sider: 153 - 169
Open Access
Lenker
Lenker
Institusjonsarkiv
hdl.handle.net/11250/3050496
Beskrivelse
Beskrivelse
Norsk, bokmål
Tittel
Helhet, integrering og sammenheng i Den norske kirkes pedagogiske virksomhet - et bidrag til teologisk og pedagogisk grunnlagstenkning
Sammendrag
Artikkelen tar utgangspunkt i Trosopplæringsutvalgets evalueringsrapport fra 2021 som peker på behovet for en revidert grunnlagstenkning for Den norske kirkes pedagogiske virksomhet. Vi har valgt tre perspektiv for å belyse hvordan en mer helhetlig orientering mot virksomheten kan forstås. Det første perspektivet betrakter det pedagogiske oppdraget som én dimensjon ved kirkens flere oppdrag og peker på de ulike dimensjonenes forhold til hverandre og til helheten i kirkens oppdrag. Det andre perspektivet plasserer kirkens pedagogiske virksomhet som ikke-formell utdanning med elementer av formelle og uformelle pedagogiske aktiviteter og situasjoner. Ikke-formell utdanning innebærer også en sterkere vektlegging av livslang læring og et bredere kompetansesyn. Det tredje perspektivet handler om det pedagogiske formålet, der kvalifisering, sosialisering og subjektivering forstås som ulike formålsdomener ved utdanning. Samlet sett inviterer de tre perspektivene på kirkens oppdrag, utdanningens formål og utdanningskontekst til en bred forståelse av Den norske kirkes pedagogiske virksomhet.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Gunhild Tomter Alstad
Forfatter
ved Institutt for nordisk språk og litteratur ved Høgskolen i Innlandet
Harald Hegstad
Forfatter
ved MF vitenskapelig høyskole for teologi, religion og samfunn
1
-
2
av
2