Cristin-resultat-ID: 2075713
Sist endret: 9. januar 2023, 13:07
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Når minoritet blir majoritet. En kasusstudie av flerspråklighet og språklæring ved en skole med ett stort minoritetsspråk

Bidragsytere:
  • Anja Synnøve Bakken
  • Anne Kathrine Hundal og
  • Laila Lutnæs Sakshaug

Tidsskrift

Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning
ISSN 0809-9227
e-ISSN 2535-3381
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Trykket: 2022
Volum: 17
Hefte: 2
Sider: 98 - 114

Klassifisering

Emneord

Flerspråklighet i skolen

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Når minoritet blir majoritet. En kasusstudie av flerspråklighet og språklæring ved en skole med ett stort minoritetsspråk

Sammendrag

Artikkelen belyser flerspråklige praksiser og holdninger til flerspråklighet ved en skole der ett og samme minoritetsspråk er morsmålet til en stor andel av elevene. Undersøkelsen som artikkelen baserer seg på, er en kasusstudie der primærmaterialet er læreres svar på en kvalitativ spørreundersøkelse, gruppeintervjuer med de samme lærerne og feltnotater fra klasseromsobservasjoner. En tematisk analyse av primærmaterialet viser at enspråklige holdninger og praksiser dominerer, og at norsk er det privilegerte språket. Samtidig er elevenes egeninitierte transspråking tydelig til stede i læringskontekstene. Det faktum at elevene snakker et språk som lærerne selv ikke mestrer, synes å være en utfordring fordi det oppleves som tap av kontroll i undervisninga. Likevel uttrykker lærerne en positiv holdning til elevenes flerspråklighet, noe som er spesielt tydelig i et fokus på elevenes kulturelle identitet. På grunn av den spesielle flerspråklige situasjonen ligger det godt til rette for pedagogisk transspråking og utvikling av elevenes metaspråklige kompetanse. Her ligger det et didaktisk potensial til i større grad å utnytte flerspråklighet som ressurs i arbeidet med elevenes samlede språkutvikling.

Tittel

When minority becomes majority : A case study of multilingualism and language learning at a school with one dominant minority language

Sammendrag

This article reports from a case study investigating multilingual practices and attitudes towards multilingualism in a primary school where one and the same minority language is the native language of a large proportion of the pupils. The study’s material comprises teachers’ answers to qualitative questionnaires, group interviews with the same teachers, and fieldnotes from classroom observations. A thematic analysis of the primary material shows that monolingual attitudes and practices dominate, and that Norwegian is the privileged language. At the same time, the pupils’ self-initiated translanguaging is clearly present in the learning contexts. The fact that the students speak a language that the teachers themselves do not master, seems to be a challenge when it comes to loss of control. At the same time, teachers express a positive attitude towards the students’ multilingualism, which is especially evident in a clear focus on the cultural identity of the pupils. Due to the special multilingual situation, there is a good basis for pedagogic translanguaging and the development of the pupils’ meta-language competence. Thus, there is a didactic potential in utilising the pupils’ multilingual repertoire in their overall language development.

Bidragsytere

Anja Synnøve Bakken

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Anne Kathrine Hundal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Laila Lutnæs Sakshaug

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 3 av 3