Cristin-resultat-ID: 2075742
Sist endret: 10. januar 2023, 10:47
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Skriving i uterommet – et potensiale for utvikling av elevenes skriveferdigheter

Bidragsytere:
  • Anne Kathrine Hundal og
  • Haakon Halberg

Tidsskrift

Viden om Literacy
ISSN 2246-6517
e-ISSN 2246-6525
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Trykket: 2022
Volum: 32
Sider: 43 - 57
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Skriving i uterommet – et potensiale for utvikling av elevenes skriveferdigheter

Sammendrag

I artikkelen utforskes potensialet som ligger i å gjennomføre deler av skriveundervisninga i uterommet. Observasjonsdata og elevtekster fra to ulike tverrfaglige undervisningsopplegg gjennomført med mellomtrinnselever (10-12-åringer) i Norge danner utgangspunkt for studien. Resultatet viser at skriveaktivitetene utendørs kan karakteriseres som engasjert tid (Kinberg, 2020), noe som kommer til uttrykk gjennom at elevene viser stort engasjement og mottakelighet for ny kunnskap. I de beskrivende tekstene som ble skrevet i etterkant, ser vi tydelige spor av persepsjonen og aktivitetene i uterommet. Tekstene framstod som fag-spesifikke. På bakgrunn av dette konkluderes det med at skriving i uterommet, også i tverrfaglige sammenhenger, kan gi et betydelig bidrag til elevenes skriveutvikling, og at elevene bør få mulighet til å ta i bruk sanseerfaringer i ulike kontekster når de skal utvikle literacyferdighetene sine.

Bidragsytere

Anne Kathrine Hundal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Haakon Halberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 2 av 2