Cristin-resultat-ID: 2077141
Sist endret: 9. januar 2023, 13:24
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Skjønnlitteraturen i det tverrfaglige - Når mellomtrinnselever leser skjønnlitteratur og lærer om rovdyr i en uteskoledidaktisk sammenheng

Bidragsytere:
  • Haakon Halberg og
  • Tove Anita Fiskum

Tidsskrift

Acta Didactica Norden (ADNO)
ISSN 2535-8219
e-ISSN 2535-8219
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Trykket: 2022
Volum: 16
Hefte: 3
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85143851870

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Skjønnlitteraturen i det tverrfaglige - Når mellomtrinnselever leser skjønnlitteratur og lærer om rovdyr i en uteskoledidaktisk sammenheng

Sammendrag

Mellomtrinnselever fra 6 ulike skoler i Norge har lest skjønnlitteratur og deltatt på en rovdyrskole for å lære om rovdyrproblematikk og få et kunnskapsgrunnlag som kan brukes for å forstå ulike dilemmaer innenfor rovdyrforvaltning. I denne artikkelen utforskes lesingas rolle og funksjon, på grunnlag av følgende problemstilling:Hva kan lesinga av skjønnlitteratur tilføre elevenes læring om og interesse for rovdyr og rovdyrproblematikk i en uteskoledidaktisk kontekst, og motsatt: hva kan et tverrfaglig uteskoledidaktisk undervisningsopplegg om rovdyr tilføre elevenes lesing av skjønnlitteratur? 115 mellomtrinnselever er intervjuet I grupper før og etter prosjektet. Deres lærere er intervjuet i etterkant. Resultatet viser at lesing av skjønnlitteratur i denne konteksten kan være fruktbart når det gjelder kunnskap, interesse og holdninger til rovdyrproblematikk, og at det tverrfaglige arbeidet kan virke positivt inn på elevenes leselyst og i en viss grad litterære forståelse. I artikkelen nyanseres og drøftes konsekvensene av dette.    

Tittel

Fiction in an interdisciplinary context - When pupils at the upper primary school level read fiction and learn about predators in outdoor education

Sammendrag

Pupils at the upper primary level from 6 different schools in Norway have read fiction and visited a Wildlife park to learn about predator issues and gain knowledge that can be used to understand various dilemmas involving the management of predators. This article explores the role and function of reading in this context, and is guided by the following research question: What can the reading of fiction add to the pupils' learning about, and interest in, predators and predator issues in outdoor education, and conversely: what can an interdisciplinary outdoor educational school didactic teaching program about predators add to the students' reading of fiction? 115 intermediate pupils Acta Didactica NordenVol. 16, Nr. 3, Art. 8Haakon Halberg & Tove Anita Fiskum1/26 were interviewed in groups before and after the project. Their teachers were interviewed afterwards. The findings show that reading fiction in this context can be fruitful in terms of developing knowledge, interest and attitudes towards predator issues, and that the interdisciplinary work can have a positive effect on the pupils' desire to read, and, to a certain extent, to literary understanding. In the article, the implications of this are nuanced and discussed.

Bidragsytere

Haakon Halberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk og litteratur ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Tove Anita Fiskum

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 2 av 2