Cristin-resultat-ID: 2088720
Sist endret: 5. desember 2022, 12:39
Resultat
Scenekunst
2022

To urpremierer: I Goethes Værelse / Et Kys paa Sigt

Bidragsytere:
  • Toril Carlsen
  • Anna Elisabet Einarsson
  • Jørgen Fossheim og
  • Ivar Tindberg

Om resultatet

Publiseringsår: 2022
Urframføring
Besetning: Dirigent: Jørn Fossheim
 Regi: Ivar Tindberg Solister:
Jostein Fahre, tenor
 Ema Delac, mezzosopran
 Sofia Nesje Enger sopran
 Oda Nysæter, sopran 
Filip Natanael Håkestad, baryton
 Veronika Karlsen, sopran
 Helena Hedman, sopran 
Johannes Nikolai Aas, bass
Framføringstype: Konsert
Sjanger: Opera

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

To urpremierer: I Goethes Værelse / Et Kys paa Sigt

Sammendrag

URPREMIERE Operahøgskolen ved Kuntshøgskolen i Oslo har hatt verdenspremie på de to norske operaene Goethes Værelse (Im Goetheszimmer) og Et Kys paa Sigt (Der Kuss auf Sicht) av Sigwardt Aspestrand. Dette blir første gang disse to en-akterne fremføres, over 80 år etter komponistens død. BAKGRUNN Sigwardt Aspestrand er et velkjent navn i norsk musikkhistorie, og han blir ofte nevnt som en av våre fremste operakomponister. Hans verker har ligget ufremført i flere generasjoner, men har nå altså fått sin endelige urpremiere gjennom et samarbeid mellom Operahøgskolen og Drammen Symfoniorkester. Aspestrand hadde et vanskelig liv, preget av sykdom, fattigdom og motgang på mange vis. Han fikk dessverre heller aldri gleden av å høre sine egne verker fremført - med ett hederlig unntak: Operaen Sjømandsbruden gikk for fulle hus i Kristiania i tre sesonger, og var en av tidens største teatersuksesser. Men selv denne seieren hjalp ikke Aspestrand videre. Hans sju andre operaer ble liggende i skrivebordskuffen. Komponisten forsøkte hele sitt 85-årige liv å få dem fremført, men til ingen nytte. Med alle problemene og motgangen Aspestrands liv var preget av, skulle man kanskje forvente at musikken hans er tung og alvorlig. Men det motsatte er tilfelle - Aspestrands musikk strutter av energi og livsmot. I tillegg til rene og sjeldent vakre øyeblikk er der også både elegant og burlesk humor, koketteri, parodi, mild sarkasme - alltid presentert med god smak, og helt uten bitterhet. I tillegg er Aspestrands instrumentasjon helt i øverste klasse, tydelig inspirert av Johann Strauss og Carl Maria von Weber - to komponister som på hver sin måte påvirket Aspestrand og musikken hans

 PROSJEKTET Drammen Symfoniorkesters musikalske leder og dirigent, Jørn Fossheim, har forberedt et helt nytt notemateriale til disse to verkene. Han har i mange år arbeidet med nyutgaver av eldre norsk musikk, for på den måten å tilrettelegge til dels utilgjengelige verker for fremførelser i dag, og han er en av hovedredaktørene for prosjektet Norsk Musikkarv. Dette prosjektet har som målsetning å utgi historiske norske verker i en serie av moderne, kildekritiske utgaver, og har allerede bak seg over 40 utgivelser i denne serien. Arbeidet med disse to verkene av Aspestrand skal også utgis av Norsk Musikkarv. MEDVIRKENDE Dirigent: Jørn Fossheim
 Regi: Ivar Tindberg Solister:
Jostein Fahre, tenor
 Ema Delac, mezzosopran
 Sofia Nesje Enger sopran
 Oda Nysæter, sopran 
Filip Natanael Håkestad, baryton
 Veronika Karlsen, sopran
 Helena Hedman, sopran 
Johannes Nikolai Aas, bass

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Toril Carlsen

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig
    ved Avdeling Operahøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo
Aktiv cristin-person

Anna Elisabet Einarsson

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig
    ved Avdeling Operahøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo

Jørgen Fossheim

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig

Ivar Tindberg

  • Tilknyttet:
    Faglig ansvarlig
1 - 4 av 4