Cristin-resultat-ID: 2093378
Sist endret: 14. desember 2022, 18:19
Resultat
Mastergradsoppgave
2022

Få tegning tilbake i naturfagundervisning

Bidragsytere:
  • Ingvild Brattetaule

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU

Om resultatet

Mastergradsoppgave
Publiseringsår: 2022

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Få tegning tilbake i naturfagundervisning

Sammendrag

Denne studien presenterer utvikling og testing av en didaktisk ressurs i naturfag, i form av en «tegne med»-video. Det overordnede målet for denne utviklingsrettede masteren var å bidra til å få tegning tilbake som en didaktisk ressurs i naturfag. Motivasjonen for utviklingsarbeidet var delvis forankret i teori, men hadde også utgangspunkt i egne erfaringer fra praksisfeltet. Min antagelse var at en «tegne med»-video, kunne bidra til å få lærere til bruker tegning i naturfagundervisning. Den generelle metoden brukt i utviklingen er inspirert av pedagogisk designforskning (Bjørndal, 2013). For å støtte utviklingen av den didaktiske ressursen og produksjonen av den første prototypen tok jeg utgangspunkt i en forskningsbasert sjekkliste laget av Seethaler et al. (2020). Hensikten var å teste og videreutvikle ressursen for å undersøke om ressursen var noe som lærere så relevant for praksisfeltet (Gravemeijer & Cobb, 2006). Det ble gjennomført to sykluser med testing, hvor spørreskjema ble brukt som metode for datainnsamling. En av gjennomføringene ble gjort på lærere, som er å anse som fremtidige brukere av den didaktiske ressursen. I denne studien ønsket jeg også å skaffe innsikt i hva som gjør at lærere ikke bruker tegning i undervisning, og om den didaktisk ressurs kan støtte lærere til å bruke tegning i naturfagundervisning. Resultatene mine viser at mange lærere ikke bruker tegning. Noen av begrunnelsene for dette er at de selv ikke føler seg flinke nok til å tegne, de ser ikke på tegning som en metode for å lære i naturfag og noen svar indikerer at lærerne ikke prioriterer å bruke tid på tegning i en travel arbeidshverdag. Samtlige lærere i undersøkelsen sier seg helt enige, eller nokså enige i at den didaktiske ressursen støtter dem til å bruke tegning.

Bidragsytere

Ingvild Brattetaule

  • Tilknyttet:
    Forfatter
Aktiv cristin-person

Maria Helena Carvalho Fernandes Bichao

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Helena Bichao
  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 2 av 2