Cristin-resultat-ID: 2109083
Sist endret: 18. januar 2023, 09:56
Resultat
Mastergradsoppgave
2022

Ingeniørgeologisk evaluering og stabilitetsvurdering av Forbordsfjelltunnelen

Bidragsytere:
  • Dina Elisabeth Moter Hauge

Utgiver/serie

Utgiver

Norwegian University of Science and Technology (NTNU)

Om resultatet

Mastergradsoppgave
Publiseringsår: 2022
Antall sider: 140

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Geovitenskap
- Fagområde: Realfag og teknologi

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Ingeniørgeologisk evaluering og stabilitetsvurdering av Forbordsfjelltunnelen

Sammendrag

I forbindelse med utbygging av ny E6 i Trøndelag skal det etableres toløpstunnel gjennom Forbordsfjellet. Ved utgraving av underjordsåpninger vil bergmassen rundt åpningen bli preget av endrede spenningsforhold og deformasjoner. Avstanden mellom løpene vil være avgjørende for hvordan utgravingene påvirker hverandre. Å bestemme optimal avstand mellom tunnelløpene vil være viktig for å oppnå stabile bergforhold og redusere sikringskostnader. For Forbordsfjelltunnelen er numeriske metoder benyttet for å undersøke pilarbredder på 10 m, 15 m og 20 m. Ved avstander på 10 m og 15 m viste den numeriske modelleringen brudd-dannelse i bergmassen over pilaren. Brudddannelsen reduseres ved økning av pilarbredden, og ved en bredde på 20 m forekommer det ikke brudd i bergmassen over pilaren. En 20 m pilarbredde medfører også en spenningsfordeling i pilaren som er mest lik in-situ bergspenningene, og en pilarbredde på 20 m regnes derfor som det gunstigste alternativet. Ved påhuggområdet er det planlagt en avstand mellom tunnelløpene på 8 m. Basert på krav til horisontalkurveradius vil en pilarbredde på 20 m oppnås ved en avstand på 100 m fra påhugget. Før det oppnås tilstrekkelig pilarbredde, kan ekstra sikring av tunnelene være nødvendig for å sørge for stabilitet. Bergoverdekningen og spenningssituasjonen ved tunnelnivå henger tett sammen. Overdekningen varierer fra kun få meter ved påhuggsområdene til opp mot 470 m. Empiriske, analytiske og numeriske metoder er benyttet ved gjennomføring av stabilitetsvurderingen langs tunneltraseen. Det forventes ikke problemer relatert til høye bergspenninger, verken bergslag eller avskalling i hardt og massivt berg, eller store deformasjoner ved driving gjennom svakt berg. Ved driving gjennom kryssende svakhetssoner og bergartsgrense vil tyngre bergsikring kunne være nødvendig for å begrense deformasjonen og brudd-dannelsen rundt tunnelløpene. Ved lav bergoverdekning forventes redusert innspenning av tunnelhenget. Redusert innspenning, kombinert med registrerte sprekkesett fra feltkartlegging, vil ifølge analyser fra UnWedge kunne resultere i nedfall av blokker og kiler fra tunnelens heng og vederlag. Dette vil i stor grad være tilfellet ved påhugg nord i Langsteindalen. Ved installasjon av bergsikring vil det være mulig å oppnå tilstrekkelig sikkerhetsfaktor og stabile forhold.

Bidragsytere

Krishna Kanta Panthi

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for geovitenskap og petroleum ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Dina Elisabeth Moter Hauge

  • Tilknyttet:
    Forfatter
1 - 2 av 2