Sammendrag
Hvordan kan barnehagen skape gode vilkår for flytopplevelser i dramatisk lek? Dette essayet bygger på et feltarbeid gjennomført i forbindelse med mitt masterprosjekt Når fiksjonen møter institusjonen (Nordbø, 2021). Med bakgrunn i en undersøkelse av hva som påvirker femåringers muligheter til å oppleve flyt i dramatisk lek i barnehagen, ser jeg på hvordan flyt oppstår i leken og hvordan flyt blir påvirket av omgivelsene. Csikszentmihalyi’s flytbegrep (2014) og Gadamers filosoferende betraktninger om lekens vesen (1960/2012) brukes som et teoretisk rammeverk for å forstå påvirkningskreftene. Rammeplan for barnehagen (2017) gir ulike arbeidsmåter for ansattes involvering i leken. I essayet blir to lekobservasjoner beskrevet slik at leseren kan få innblikk i flytopplevelsen i leken og rammefaktorenes påvirkning, fra barnets perspektiv. Observasjonene blir undersøkt ved å analysere indre påvirkningskrefter som improvisasjonsflyt og ytre påvirkningskrefter som kamper om rom og rekvisitter og ulike forstyrrelser, samt ansattes involvering i leken.
Vis fullstendig beskrivelse