Cristin-resultat-ID: 2110456
Sist endret: 23. mars 2023, 10:56
NVI-rapporteringsår: 2022
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2022

Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay

Bidragsytere:
  • Birgitte Stien Nordbø

Tidsskrift

DRAMA : Nordisk dramapedagogisk tidsskrift
ISSN 0332-5296
e-ISSN 2535-4310
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2022
Publisert online: 2022
Trykket: 2022
Volum: 59
Hefte: 2
Sider: 48 - 55
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Langvarig, dyp og kompleks dramatisk lek i barnehagen- er det mulig? Et vitenskapelig essay

Sammendrag

Hvordan kan barnehagen skape gode vilkår for flytopplevelser i dramatisk lek? Dette essayet bygger på et feltarbeid gjennomført i forbindelse med mitt masterprosjekt Når fiksjonen møter institusjonen (Nordbø, 2021). Med bakgrunn i en undersøkelse av hva som påvirker femåringers muligheter til å oppleve flyt i dramatisk lek i barnehagen, ser jeg på hvordan flyt oppstår i leken og hvordan flyt blir påvirket av omgivelsene. Csikszentmihalyi’s flytbegrep (2014) og Gadamers filosoferende betraktninger om lekens vesen (1960/2012) brukes som et teoretisk rammeverk for å forstå påvirkningskreftene. Rammeplan for barnehagen (2017) gir ulike arbeidsmåter for ansattes involvering i leken. I essayet blir to lekobservasjoner beskrevet slik at leseren kan få innblikk i flytopplevelsen i leken og rammefaktorenes påvirkning, fra barnets perspektiv. Observasjonene blir undersøkt ved å analysere indre påvirkningskrefter som improvisasjonsflyt og ytre påvirkningskrefter som kamper om rom og rekvisitter og ulike forstyrrelser, samt ansattes involvering i leken.

Bidragsytere

Birgitte Stien Nordbø

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for visuelle og sceniske fag ved Universitetet i Agder
1 - 1 av 1