Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
2136369
Sist endret:
20. november 2023, 15:06
NVI-rapporteringsår:
2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023
Reducing the gender gap in early learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools
Andreas Fidjeland
Mari Rege
Ingeborg Caroline Foldøy Solli
og
Ingunn Størksen
Tidsskrift
Tidsskrift
European Economic Review
ISSN 0014-2921
e-ISSN 1873-572X
NVI-nivå 2
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2023
Trykket: 2023
Volum: 154
Artikkelnummer: 104413
Open Access
Lenker
Lenker
original online (doi)
https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2023.104413
Institusjonsarkiv
hdl.handle.net/11250/3089189
Importkilder
Importkilder
Scopus-ID: 2-s2.0-85150196941
Beskrivelse
Beskrivelse
Engelsk
Tittel
Reducing the gender gap in early learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools
Sammendrag
Substantial gender differences in key academic skills appear even before children start formal schooling. Although increasing investments in early-childhood programs is motivated by efforts to promote equality of opportunity in education, program attendance seems to have less effect on boys. In this field experiment, we investigate whether a more structured curriculum can help preschools reduce the gender gap in early learning. While girls have higher skills at baseline, we find that the intervention primarily benefits boys, thereby reducing the gender skill gap, with effects persisting into formal schooling.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Andreas Østbø Fidjeland
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Andreas Fidjeland
Forfatter
ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
Forfatter
ved Avdeling for samfunnsøkonomi og finans ved Universitetet i Stavanger
Mari Rege
Forfatter
ved Avdeling for samfunnsøkonomi og finans ved Universitetet i Stavanger
Ingeborg Foldøy Solli
Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ingeborg Caroline Foldøy Solli
Forfatter
ved Avdeling for samfunnsøkonomi og finans ved Universitetet i Stavanger
Ingunn Størksen
Forfatter
ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger
1
-
4
av
4