Cristin-resultat-ID: 2136369
Sist endret: 20. november 2023, 15:06
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Reducing the gender gap in early learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools

Bidragsytere:
  • Andreas Fidjeland
  • Mari Rege
  • Ingeborg Caroline Foldøy Solli og
  • Ingunn Størksen

Tidsskrift

European Economic Review
ISSN 0014-2921
e-ISSN 1873-572X
NVI-nivå 2

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2023
Trykket: 2023
Volum: 154
Artikkelnummer: 104413
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85150196941

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Reducing the gender gap in early learning: Evidence from a field experiment in Norwegian preschools

Sammendrag

Substantial gender differences in key academic skills appear even before children start formal schooling. Although increasing investments in early-childhood programs is motivated by efforts to promote equality of opportunity in education, program attendance seems to have less effect on boys. In this field experiment, we investigate whether a more structured curriculum can help preschools reduce the gender gap in early learning. While girls have higher skills at baseline, we find that the intervention primarily benefits boys, thereby reducing the gender skill gap, with effects persisting into formal schooling.

Bidragsytere

Andreas Østbø Fidjeland

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Andreas Fidjeland
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for samfunnsøkonomi og finans ved Universitetet i Stavanger

Mari Rege

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for samfunnsøkonomi og finans ved Universitetet i Stavanger

Ingeborg Foldøy Solli

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ingeborg Caroline Foldøy Solli
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for samfunnsøkonomi og finans ved Universitetet i Stavanger
Aktiv cristin-person

Ingunn Størksen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger
1 - 4 av 4