Cristin-resultat-ID: 2141467
Sist endret: 29. august 2023, 13:14
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Bidragsytere:
  • Lene Anundsen

Tidsskrift

Acta Didactica Norden (ADNO)
ISSN 2535-8219
e-ISSN 2535-8219
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2023
Volum: 17
Hefte: 1
Artikkelnummer: 11
Open Access

Importkilder

Scopus-ID: 2-s2.0-85158866833

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Sammendrag

Artikkelen undersøker hvordan tre norsklærere fortolker eller konstruerer ulike versjoner av norskfaget innenfor en spesifikk undervisningskontekst, nærmere bestemt grunnskoletilbud for voksne innvandrere. De voksne elevene har forholdsvis nylig innvandret til Norge, noe som blant annet innebærer at de fortsatt er underveis i sin språkinnlæring. Læreplan og eksamensordninger er imidlertid de samme som for ordinær grunnskole, selv om nye læreplaner, mer tilpasset voksne andrespråkbrukere, planlegges implementert i løpet av 2024. Det empiriske datamaterialet artikkelen bygger på er først og fremst verbaldata fra forskningsintervjuer med de tre norsklærerne. Analysedelen innleder med en kontekstanalyse som viser en rekke utfordringer ved lærernes undervisningsoppdrag, basert på lærernes egne beskrivelser. Den neste delen undersøker hvordan lærerne tilpasser faget gjennom tre ulike fagkonstruksjoner. Analysen viser blant annet at litterære tekster brukes og legitimeres ulikt i de tre fagkonstruksjonene. Den siste delen av artikkelen diskuterer hvordan utfordringene identifisert i analysen adresseres i forsøkslæreplanen, og argumenterer samtidig for en mer ressursorientert tilnærming til deltakernes flerspråklighet og erfaringsbakgrunn.

Tittel

You try to do your best: Teacher reflections and subject constructs in lower secondary education for adults

Tittel

Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne

Bidragsytere

Lene Anundsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for nordisk og mediefag ved Universitetet i Agder
1 - 1 av 1