Cristin-resultat-ID: 2142387
Sist endret: 21. april 2023, 09:36
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2023

Spillbasert læring: motivasjon for å ta i bruk ny teknologi

Bidragsytere:
  • Tuva Solstrand
  • Anna M. Wirsing
  • Maarten T. P. Beerepoot og
  • David A. Coucheron

Presentasjon

Navn på arrangementet: MNT-konferanse 2023
Sted: Stavanger
Dato fra: 16. mars 2023
Dato til: 17. mars 2023

Arrangør:

Arrangørnavn: Universitet i Stavanger

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2023
Open Access

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Helsefag

Emneord

Medisinsk utdanning • Spillbasert læring • Digitale læringsressurser • Motivasjon

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Spillbasert læring: motivasjon for å ta i bruk ny teknologi

Sammendrag

Spillbasert læring bruker prinsipper fra spill for å engasjere og motivere studenter i sin læring. I kombinasjon med innsikter om effektive læringsstrategier kan spillbaserte læringsressurser sikre både motivasjon til å lære og en effektiv læringsprosess. En forutsetning for å lykkes med introduksjon av ny teknologi generelt og spillbaserte læringsressurser spesifikt er at teknologien aksepteres av studentene og at teknologien er vel egnet til hva den brukes for. CranialGame er en nyutviklet digital spillbasert læringsressurs som tester om studentene mestrer navn, utspring og funksjoner til de tolv hjernenervene hos mennesker. I dette bidraget undersøker vi studentenes motivasjon til å ta i bruk CranialGame spesifikt og spillbaserte læringsressurser mer generelt. Et kull medisinstudenter har blitt introdusert til læringsressursen både individuelt og gruppevis i en modul om nevroanatomi. Studentene har deretter blitt oppfordret til å bruke CranialGame i sin læring. Gjennom en spørreundersøkelse har vi undersøkt bruken av CranialGame spesifikt og holdninger om spillbasert læring generelt. Vi bruker en kombinasjon av de to modellene Technology Acceptance Model og Task-Technology Fit for å måle studentenes opplevelse av velegnethet, brukervennlighet og nytte av spillbaserte læringsressurser. Selv om de aller fleste studentene fikk lyst til å bruke CranialGame etter dets introduksjon og var motivert til å bruke spillbaserte læringsressurser generelt, rapporterte bare omtrent en tredjedel at de faktisk har brukt denne læringsressursen. Vi diskuterer her hvorfor ikke flere studenter har tatt i bruk CranialGame, og mer generelt hvordan vi kan lykkes med å motivere studenter til å ta i bruk ny teknologi eller nye læringsressurser. Innsikt i studentenes motivasjon i møte med ny teknologi er viktig for planlegging og utvikling av nye ressurser.

Bidragsytere

Tuva Solstrand

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Administrasjon IKM ved UiT Norges arktiske universitet
Aktiv cristin-person

Anna Maria Wirsing

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Anna M. Wirsing
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Tumorbiologisk forskningsgruppe ved UiT Norges arktiske universitet

Maarten Beerepoot

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Maarten T. P. Beerepoot
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for kjemi ved UiT Norges arktiske universitet

David Micheron

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som David A. Coucheron
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for fysikk og teknologi ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 4 av 4