Cristin-resultat-ID: 2144551
Sist endret: 12. desember 2023, 15:26
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Open Hatch Carriers – Future Vessel Designs & Operations

Bidragsytere:
  • Elizabeth Lindstad
  • Sverre Anders Alterskjær
  • Inge Sandaas
  • Astrid Vamråk Solheim og
  • Joakim Tveiten Vigsnes

Tidsskrift

Transactions - Society of Naval Architects and Marine Engineers
ISSN 0081-1661
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2017
Trykket: 2022
Volum: 125
Sider: 39 - 56
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Open Hatch Carriers – Future Vessel Designs & Operations

Sammendrag

The development of Open hatch carriers (OHC) dates back to the early 1960s linked to transport of newsprint from the paper mills along the coast of British Columbia (Canada) to the news-printers in San Francisco and Los Angles (USA). Prior to that, conventional general cargo ships, tween-deck liners and trampers transported newsprint and lumber (timber). The present OHC fleet transport a wide range of commodities in addition to the initial newsprint, i.e. timber (lumber), fertilizer (both as bulk and in bags), minor bulk, containers, project cargoes and even road units on multi decks. This implies that the present OHC fleet are competing with dry bulkers for typical dry bulk cargoes, and with container vessels and Ro-Ro's for cargo types, which requires more careful handling. The paper presents an overview of the historic development of transport efficiencies from the steam ships used in newsprint and timber trades in the early 1900 up to the latest generation of OHC's. Followed by a parametric feasibility study focusing on identifying cost and improvement potentials for new alternative designs versus the present. The results indicates that alternative combinations of main measurements to enable lower block coefficients reduces fuel consumption and greenhouse gas emissions (GHG) per freight unit transported. Moreover, these designs might increase the competitiveness of Open Hatch vessels versus their competitors, i.e. dry-bulk, container and Ro-Ro.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Elizabeth Lindstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Energi og transport ved SINTEF Ocean

Anders Alterskjær

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Sverre Anders Alterskjær
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Skip og havkonstruksjoner ved SINTEF Ocean

Inge Sandaas

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Diverse norske bedrifter og organisasjoner

Astrid Vamråk Solheim

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for marin teknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Joakim Tveiten Vigsnes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for marin teknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 5 av 5