Sammendrag
Todagersseminaret/konferansen Occupying opera, renewing the form throuhg co-creation with young performers ble avholdt på Kunsthøgskolen 20. og 21. aug. 2022.
Den var et samarbeid mellom VoxLAB og Operahøgskoeln med fokus på operapedagogikk og unge utøvere.
Konferansens målsetning var å undersøke og og utforske den pedagogiske praksisen som trengs for å vekke barn og unges interesse for opera. Ved hjelp av ulike improvisasjonsteknikker og gruppebaserte kreativitetsstrategier utforsket man ulike innganger på komposisjon. Konferansen ble gjennomført i etterkant av en ukes workshop med barn og unge på KHiO i regi av VoxLAB OccupyOpera og i forkant av festivalen Vårfest'22- Nye konstellasjoner, en festival med fokus på nye musikkdramatiske verk.
Kontekst:
Konferansen henvendte seg til operalærere, operastudenter, komponister, forskere og andre som er interessert i nye pedagogiske tilnærminger og nytt operarepertoar.Ellers var dette et samarbeid med både lokale kunstnere og internasjonale gjesteartister som jobber med å fornye og utvide operafeltet.
Anna Einarsson og Toril Carlsen med erfraringer fra prosjektet "Triologen", et flerårig samrbeidsprosjekt med bl.a. NMH, ledet diskusjonspaneler.
Deltakere på det utvidetde forskningsprosjektet:
Kristin Norderval, sanger, komponist og improvisatør
Limpe Fuchs, komponist, utøver, instrumentmaker
Viktor Bromstad, samisk eksperimentell komponist og musiker
Mirsaeed Hosseinypanah, iransk komponist og musiker
Natasha Barrett, komponist, vokalist, improvisatør
Martyna Kosecka,polsk komponist, utøver og forsker innen ny musikk
Arsalan Abedian, musiker, forsker innen elektronisk musikk
Joachim Heinz, leder av Digital Transforming Strategy ved MAHLE
Sophia Körber, tysk soperan med internasjonal karriere innen samtidsmusikk
Gjennomføreingen:
Emner for paneldiskusjonene omfattet
*Operapedagogikk og praksis 2022
*Utvikling av ny operapraksis og samarbeidsmodeller som appellerer til barn og unge
*Mangfold i opera
Tema som ble utforsket var utvikling av nye pedagogikker, samarbeidsmodeller og praksiser, strategier for å rekke ut til barn og unge med ulik etnisk bakgrunn, sanntidslyd og videoprossesering og gruppekomposisjon, for å nevne noe. Det ble også holdt workshops knyttet til vokalmetodikk, improvisasjon og elektronisk lydbearbeideing. Konferansen inneholdt i tillegg paneldebatter og introduksjoner til nye arbeidsmetoder, deltakerworkshops og visninger som verksteder med komponist-utøvere i gruppekomposisjon og samarbeidsstrukturer og strategier for utvikling av operaproduksjoner med unge utøvere.
Resultat:
Et prioritert tema for denne konferansen var hvordan man kan få barn og unge interessert i opera, både tradisjonell og nyskapende. Flere interessante perspektiv ble belyst knyttet til hvordan man i framtiden kan nå nye utøvere, og hvordan man kan skape nye operaer for og med barn og ungdom. Hvordan man kan skape kreative nettverk som kan bidra til gjensidig utvikling. Noe av det mest inspirerende og utviklende er å oppleve nye verk og trålende utøvere i en sammenheng hvor pedagogikken står i sentrum.
Se program registrert i KHIODA.
Dokumentasjon:
Filmskaper Claudia Lucatel filmet konferansen Filmen er gjort tilgjengelig for VoxLABS tverrkunstneriske nettverk bestående av skapende og utøvende kunstnere med særlig interesse for innovativ, eksperimentell fornyelse av vokalmusikk. Vår visjon er at dette vil berede grunnen for verksteder, fagseminar, forskning og debatter.
Vis fullstendig beskrivelse