Cristin-resultat-ID: 2158333
Sist endret: 27. juni 2023, 09:44
Resultat
Faglig foredrag
2023

Hvordan stimulere studentenes forståelse av forholdet mellom teori og empiri?

Bidragsytere:
  • Melanie Andrea Magin

Presentasjon

Navn på arrangementet: Læringsfestivalen 2023
Sted: Trondheim
Dato fra: 8. mai 2023
Dato til: 9. mai 2023

Arrangør:

Arrangørnavn: NTNU

Om resultatet

Faglig foredrag
Publiseringsår: 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Hvordan stimulere studentenes forståelse av forholdet mellom teori og empiri?

Sammendrag

Hele den samfunnsvitenskapelige forskningsprosessen – fra valg av forskningsspørsmål og/eller hypoteser til metoder, forskningsdesign og tolkning av funn – er sterkt preget av hvilket teoretiske grunnlag vi velger. Imidlertid sliter mange studenter med å forstå forholdet mellom teori og empiri. Disse vanskene kommer blant annet av at undervisningen vår ofte er delt inn i (a) teoriemner og (b) metodeemner, mens sammenhengen mellom de to ofte ikke er åpenbar for studentene. I denne presentasjonen ønsker jeg å dele mine erfaringer med et emnekonsept jeg utviklet for å hjelpe studentene til bedre å forstå forholdet mellom teori og empiri (emnets tittel: «Medie- og kommunikasjonsteori» (SOS3051) i det tverrfaglige masterprogrammet «Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi», 15-20 studenter). Som forberedelse til hver forelesning måtte studentene lese én tekst som forklarer en bestemt teori og én empirisk studie som anvender samme teori. Forelesningene var utformet som seminarer med en løpende, aktiv diskusjon mellom studentene og meg om teoriene og deres bruk i forskning. For å stimulere til dypere forståelse, måtte hver student skrive to refleksjonsnotater der de reflekterte over forholdet mellom én valgt teori hver og hvordan teorien ble anvendt i den tilknyttede empiriske studien fra pensum. De måtte også gi medstudentrespons på refleksjonsnotatene og fikk ytterligere tilbakemeldinger fra meg. I presentasjonen vil jeg presentere emnets konsept og kritisk reflektere over mine og studentenes (veldig positive) erfaringer samt hva som kan forbedres i fremtiden. Som interaktiv del av denne presentasjonen inviteres deltakerne til å teste noen av de praktiske øvelsene vi gjorde under forelesningene for å trene studentenes forståelse av hva teorier er og hvordan teorier kan hjelpe oss med å forstå vår sosiale virkelighet. Med denne presentasjonen håper jeg å hjelpe andre undervisere med å støtte studentene sine i å utvikle en bedre forståelse av sammenhengen mellom teori og empiri, spesielt innen samfunnsvitenskap.

Bidragsytere

Melanie Andrea Magin

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1