Cristin-resultat-ID: 2165110
Sist endret: 6. august 2023, 21:54
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2023

Alt som synger og alt som skrangler. Om gledens rolle i pårørendes fortellinger om annerledesbarnet

Bidragsytere:
  • Silje Haugen Warberg

Presentasjon

Navn på arrangementet: Health and Happiness – The 34th Conference of the International Association for Scandinavian Studies
Sted: Tromsø
Dato fra: 2. august 2023
Dato til: 5. august 2023

Arrangør:

Arrangørnavn: IASS -the International Association for Scandinavian Studies

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2023

Klassifisering

Vitenskapsdisipliner

Nordisk litteratur

Emneord

Litteratur og medisin

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Alt som synger og alt som skrangler. Om gledens rolle i pårørendes fortellinger om annerledesbarnet

Sammendrag

Innlegget undersøker hvordan glede er tematisert i norske litterære tekster og patografier om pårørende til et nevrodivergent og/eller psykisk utviklingshemmet barn. Eksemplene er hentet fra samtidslitteratur og bygger på et bredt korpus med flere sjangre: romaner (Vaage 2012; Nilssen 2017, 2020), lyrikk (Skjetne 2022), billedbøker (Dahle & Nyhus 2019; Husby 2019), patografier (Freihow 2014; Ørjasæter 2017), og essayistikk (Vaage 2017; Nilssen 2017; Ørjasæter 2021). Spørsmål om glede og delt glede går igjen i disse tekstene om “annerledesbarnet” (Ørjasæter 2021), og kan blant annet knyttes til de relasjonelle aspektene ved pårørenderollen. Tekstene utfordrer et syn på glede som noe felles eller delt, og åpner for refleksjoner over betydningen til en glede som ikke er tuftet på sosial kontakt og gjensidighet. Samtidig tematiserer tekstene en ambivalens forbundet med både ens egen og andres glede, som blant annet henger sammen med gledens temporale utstrekning og i hvilken grad – og på hvilke måter – den settes i sammenheng med spørsmål om utvikling, fremtidsmuligheter, livskvalitet og meningsfylde i bredere forstand (jf. DeFalco 2016). Innlegget vil se disse problemstillingene i lys av rollen kunst og estetikk tildeles eller spiller i tekstene. Tekstene har ofte metatematiske komponenter og drøfter muligheter og utfordringer ved å bruke skrift, musikk og andre medier som brobyggere mellom barnet og de pårørende. Målbærer tekstene slik et syn på kunst og litteratur som potensielt terapeutisk eller reparativ (Gefen 2017; Sedgwick 2002), eller fremmer de særskilte former for bruk (Felski 2008, 2020), som kan forbindes med spørsmålet om gledens rolle i pårørendefortellinger om annerledesbarnet?

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Silje Haugen Warberg

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for språk og litteratur ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1