Cristin-resultat-ID: 2165721
Sist endret: 21. februar 2024, 15:54
Resultat
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2023

Pedagogisk grunnlagstenkning - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen

Bidragsytere:
  • Irene Haslund

Utgiver/serie

Utgiver

Cappelen Damm Akademisk
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
Publiseringsår: 2023
Antall sider: 326
ISBN: 9788202643799

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Pedagogisk grunnlagstenkning - Kunnskap, læring og danning i lærerprofesjonen

Sammendrag

I Pedagogisk grunnlagstenkning diskuterer forfatteren pedagogikkens begreper i relasjon til ulike filosofiske tradisjoner. Hun belyser begreper som danning, kritisk tenkning, praktisk klokskap og dialog fra to sider, fra en filosofisk og fra en institusjonell side. Slik får hun frem at ulike faglige og pedagogiske perspektiver kan stå i et motsetningsforhold til hverandre, og hun beskriver de ulike og ofte kontrastfylte sidene ved skolen som kunnskapsprodusent, kunnskapsformidler og identitetsdanner. Boka setter lærerarbeidet og lærerprofesjonen inn i en større kontekst og gir en dypere forståelse av grunnlaget for pedagogikken. Den henvender seg primært til lærerstudenter, men passer også til forskere og andre som er opptatt av skolens teoretiske grunnlag. Odin Fauskevåg, NTNU, har skrevet ett kapittel i boka.

Bidragsytere

Irene Haslund

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1

Kapitler/Artikler Kapitler/Artikler

Hva slags kunnskap er kompetanse?

Fauskevåg, Odin. 2023, Cappelen Damm Akademisk. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Innledning.

Haslund, Irene. 2023, Cappelen Damm Akademisk. NTNUInnledning

Biesta og formålet med skolen.

Haslund, Irene. 2023, Cappelen Damm Akademisk. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Platon, kritisk tenkning og danning.

Haslund, Irene. 2023, Cappelen Damm Akademisk. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Kunnskapssyn og pedagogikk i lys av kartesianismen.

Haslund, Irene. 2023, Cappelen Damm Akademisk. NTNUVitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1 - 5 av 12 | Neste | Siste »