Cristin-resultat-ID: 2176117
Sist endret: 18. september 2023, 14:46
Resultat
Rapport
2022

- Endringer i parkeringsmønsteret i 2021Parkeringsplasser for elsparkesykler i Drammen

Bidragsytere:
  • Katrine Karlsen og
  • Espen Johnsson

Utgiver/serie

Utgiver

Transportøkonomisk institutt

Serie

TØI-rapport
ISSN 0808-1190
e-ISSN 2535-5104

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2022
Hefte: 1872/2022
Antall sider: 39
ISBN: 978-82-480-1917-6

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

- Endringer i parkeringsmønsteret i 2021Parkeringsplasser for elsparkesykler i Drammen

Sammendrag

Feilparkerte elsparkesykler oppleves som den største utfordringen med utleie av elsparkesykler i Drammen, og kommunen har malt opp parkeringsplasser for å bedre ryddigheten. Gjennom GPS-data har vi undersøkt hvordan oppmalte parkeringsplasser påvirker parkeringsmønsteret. Vi har evaluert parkeringsplasser i områder med «fri-flyt» parkering og områder med styrt parkering. Resultatene viser at elsparkesykler parkeres nærmere de oppmalte plas¬sene, og at parkeringen blir mer samlet. Samtidig er effekten begrenset til de nærmeste området, og varierer fra sted til sted. Særlig tydelig er at det at parkeringsplasser har begrenset effekt dersom det er et annet, spesifikt reise¬mål i området som ikke er i umiddelbar nærhet til parkerin¬gs¬plassen. Det var få parkeringsplasser i styrte områder, men resultatene indikerer at fysisk oppmerking bedrer ryddig¬heten. Oppmalte parkeringsplasser kan altså ha god effekt, men den nøyaktige plasseringen i området har stor betydning for virkningen på parkeringsatferden.

Bidragsytere

Katrine Karlsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Atferd og transport ved Transportøkonomisk institutt

Espen Johnsson

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Intelligente transportsystemer ved Transportøkonomisk institutt
1 - 2 av 2