Cristin-resultat-ID: 2177720
Sist endret: 21. september 2023, 21:46
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2023

Er man velkommen til kunstutdanningene ved NTNU som student med en funksjonsnedsettelse?

Bidragsytere:
  • Tone Pernille Østern
  • Elen Øyen og
  • Terje Olsen

Presentasjon

Navn på arrangementet: Seminar
Sted: Trondheim
Dato fra: 14. september 2023
Dato til: 14. september 2023

Arrangør:

Arrangørnavn: NTNU

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Er man velkommen til kunstutdanningene ved NTNU som student med en funksjonsnedsettelse?

Sammendrag

Er man velkommen til kunstutdanningeneved NTNU som student med enfunksjonsnedsettelse? Tilgjengelige kunstnerskap? Et kunnskapsprosjekt om kunstnere med funksjonsnedsettelser i Norge (2023) er en fersk rapport ved Kulturdirektoratet som identifiserer drivkrefter og barrierer for at personer med funksjonsnedsettelser skal kunne jobbe som profesjonelle kunstnere i Norge. Tre av de fem forskerne bak rapporten: Tone Pernille Østern – professor i kunstfagdidaktikk ved NTNU, Terje Olsen – forskningsleder ved Fafo,og Elen Øyen –produsent og dansekunstner ved DansiT koreografisk senter, presenterer rapporten på NTNU. Institutt for musikk, NTNU, deltok som informant i studien. Resultatene viser at barrierene er større enn drivkreftene. Kunstnerne i studien melder om en nærmest normalisert ekskludering fra kunstfeltet. De har ikke likestilt og likeverdig mulighet som personer fra majoritetsbefolkningen til å utdanne seg til og virke som kunstnere i Norge. Med få unntak er kunstnere i studien virksomme på tross av, ikke på grunn av, kunstfeltets og samfunnets støtte. I kunstnerintervjuene er en av de sterkeste barrierene som er identifisert manglende tilgang på høyere kunstfaglig utdanning. Store hindringer i å kunne ta en kunstfaglig høyere utdanning i Norge, og alt hva det innebærer av ringvirkninger, er en tydelig barriere for kunstnerne i studien. Hvorfor er det sånn? Hva kan utdanningsinstitusjonene gjøre for ønske studenter med normbrytende funksjonsvariasjoner til studier på alle kunstfelt – musikk, scenekunst, visuell kunst, film og litteratur - velkommen? Hva kreves av kunstforståelsene, organiseringen av undervisningen og kvalitetskriterier som praktiseres i høyere utdanning? Vi inviterer til presentasjon, paneldebatt og diskusjon om temaet med utgangspunkt i rapporten. Når:Torsdag 14. september kl. 13-14.30 (med mulighet for ettersnakk fram til 15) Hvor:L125 Scenekunstrommet, campus Kalvskinnet https://link.mazemap.com/hwMH2yKH Velkommen kl. 13 med Thomas Richard Hilder, førsteamanuensis ved Institutt for musikk Forskningpresentasjon kl. 13.05-13.30 med Tone Pernille Østern, Elen Øyen og Terje Olsen Paneldebatt kl. 13.30-14 Leder: Polina Golovátina-Mora, førsteamanuensis i film og media i utdanning, Institutt for lærerutdanning. Paneldeltakere: Jarl Strømdal, førsteamanuensis og nestleder ved Institutt for musikk; Øyvind Johan Eiksund, førsteamanuensis og seksjonsleder for kunstfagene, kroppsøving og idrett ved Institutt for lærerutdanning; Ragnhild Arntsen, teaterpedagog og daglig leder Sjiraffen kultursenter; (oppdateres med flere deltakere). Diskusjon kl. 14-14.30 med Polina Golovátina-Mora som ordstyrer(rommet er reservert til 15 med mulighet for mingling og ettersnakk) Velkommen! Rapporten digitalt nedlastningsbar Kortfilm om ekstra interessant kunst av Mari Storstein «Karrierer, ikke barrierer, for kunstnere med funksjonsnedsettelser» Meld. St. 22 (2022–2023) Kunstnarkår(s. 41)

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Tone Pernille Østern

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Elen Øyen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
Aktiv cristin-person

Terje Olsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Forskningsstiftelsen Fafo
1 - 3 av 3