Cristin-resultat-ID: 2191603
Sist endret: 2. november 2023, 16:32
Resultat
Rapport
2018

Miniscenario: Sikkerhetsstigen - Innføre tiltak for sikkerhetsstyring i godstransportbedrifter

Bidragsytere:
  • Tor-Olav Nævestad
  • Ross Phillips
  • Inger Beate Hovi
  • Guri Natalie Jordbakke og
  • Rune Elvik

Utgiver/serie

Utgiver

Transportøkonomisk institutt

Serie

TØI-rapport
ISSN 0808-1190
e-ISSN 2535-5104

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2018
Hefte: 1620/2018
Antall sider: 65
ISBN: 978-82-480-2122-3

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Tverrfaglig samfunnsforskning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Miniscenario: Sikkerhetsstigen - Innføre tiltak for sikkerhetsstyring i godstransportbedrifter

Sammendrag

Målet med studien er å undersøke mulige konsekvenser for antall drepte og hardt skadde i trafikken dersom godstransportbedrifter i Norge innfører de organisatoriske sikkerhetsstyringstiltakene i den stegvise firetrinns tilnærmingen som vi kaller «Sikkerhetsstigen». Vi undersøker potensialet både retrospektivt (tidligere ulykker som kunne vært unngått) og prospektivt (fremtidige ulykker som kan unngås). Gjennomgang av dødsulykker i perioden 2005-2013 viser et potensial for å unngå 62 døde/hardt skadde per år i perioden. Gjennomgang av personskadeulykker i perioden 2007-2016 viser et potensial for å unngå 66 døde/hardt skadde per år i perioden. En lineær framskrivning av dødsulykker, med 80 dødsulykker i år 2020 viser et potensial for å unngå 26 døde/hardt skadde i 2020. Potensialene viser antall ulykker og skader man kan rette tiltak mot; de tar ikke hensyn til allerede eksisterende tiltak, eller at nye tiltak ikke har 100 % effekt. Vi har gjennomført noen regneeksempler, hvor vi tar hensyn til dette, for å illustrere hvordan potensialene kan realiseres gjennom tiltak på de ulike nivåene i Sikkerhetsstigen. Ingen av disse gir imidlertid et godt nok bilde av mulige effekter av å innføre Sikkerhetsstigen for godstransport i norske bedrifter, på grunn av metodologiske svakheter, og fordi vi mangler robuste data om forekomst og effekter av tiltak rettet mot organisatorisk sikkerhetsstyring. Vi nevner syv grunner til at anslagene er konservative.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Tor-Olav Nævestad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sikkerhet og resiliens ved Transportøkonomisk institutt
Aktiv cristin-person

Ross Owen Phillips

Bidragsyterens navn vises på dette resultatet som Ross Phillips
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Logistikk og innovasjon ved Transportøkonomisk institutt
Aktiv cristin-person

Inger Beate Hovi

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Næringsøkonomi og godstransport ved Transportøkonomisk institutt

Guri Natalie Jordbakke

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Logistikk og innovasjon ved Transportøkonomisk institutt
Aktiv cristin-person

Rune Elvik

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Sikkerhet og resiliens ved Transportøkonomisk institutt
1 - 5 av 5