Info
Meny
English
Logg inn
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Søk etter prosjekter, resultater og personer
Historikk
Cristin-resultat-ID:
2192468
Sist endret:
6. november 2023, 15:34
NVI-rapporteringsår:
2023
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023
Optimal Energy Management for Zero-Emission High-Speed Passenger Vessels
Samieh Najjaran
Roger Skjetne
og
John Martin Kleven Godø
Bok
Bok
ASME 2023 42nd International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering : Volume 5 : Ocean Engineering
ISBN:
978-0-7918-8687-8
Utgiver
The American Society of Mechanical Engineers (ASME)
NVI-nivå 1
Finn i kanalregisteret
Om resultatet
Om resultatet
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2023
ISBN:
978-0-7918-8687-8
Lenker
Lenker
original online (doi)
https://doi.org/10.1115/OMAE2023-104731
ORIA
Søk i ORIA med 978-0-7918-8687-8
Klassifisering
Klassifisering
Vitenskapsdisipliner
Skipsteknologi
Emneord
Energioptimalisering • Marin kybernetikk
Fagfelt (NPI)
Fagfelt: Konstruksjonsfag
- Fagområde: Realfag og teknologi
Beskrivelse
Beskrivelse
Engelsk
Tittel
Optimal Energy Management for Zero-Emission High-Speed Passenger Vessels
Sammendrag
To comply with IMO’s regulations on reduced emissions, the maritime industry is investigating various alternatives to achieve zero-emission high-speed passenger vessels (HSPVs). In this work, optimal loadsharing is studied for a given vessel with a zero-emission hybrid driveline with a fuel cell (FC) and a battery. The further aim is to include this as part of a computation model to assess feasibility of zero-emission solutions for passenger transport connections under study along the coast of Norway. A dynamic programming (DP) algorithm is derived to provide the global optimal solution of the loadsharing problem. This will serve as a benchmark for other and more computationally efficient optimization algorithms to be feasible for runtime applications. Here we formulate an alternative optimal loadsharing model based on a linear program (LP) and compare that to the DP. The proposed LP and DP are applied to a numerical model for an existing HSPV operating along a given route. AIS data is used to extract the route information and power load profile of the vessel. The results demonstrate a step towards an overall methodology for assessing the feasibility of a vessel and an onboard propulsion and power system to allow for zero-emission passenger transport.
Vis
fullstendig beskrivelse
Bidragsytere
Bidragsytere
Samieh Najjaran
Forfatter
ved Institutt for marin teknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
Roger Skjetne
Forfatter
ved Institutt for marin teknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
John Martin Kleven Godø
Forfatter
ved Institutt for marin teknikk ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1
-
3
av
3
Tilknyttede prosjekter
Tilknyttede prosjekter
enabling Zero Emission passenger Vessel Services (ZEVS)
Kenneth Løvold Rødseth + 11 deltakere
Transportøkonomisk institutt
33 resultater
Aktivt prosjekt
1
-
1
av
1
Resultatet er en del av
Resultatet er en del av
ASME 2023 42nd International Conference on Ocean, Offshore and Arctic Engineering : Volume 5 : Ocean Engineering.
ASME, .. 2023, The American Society of Mechanical Engineers (ASME).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
1
-
1
av
1