Sammendrag
Arbeidet for å trygge forsvarlig omsorg til utsatte barn og unge er et arbeid som stadig må utvikles i form av fornying og forbedring. Barnevernet vil derfor måtte være en dynamisk tjeneste som alltid må endre, utvikle, omstille og tilpasse seg nye krav.
Å styrke kvaliteten på arbeidet med utsatte barn og unge og deres familier handler også om å styrke ledelseskompetansen i barnevernet.
Temaet endringsledelse er så omfattende at vi har valgt å dele det i to kapitler. I dette kapitlet ser vi på bakgrunn for endringer i barnevernet og skisserer to typer perspektiv på endringer: endringer som planlagte og strukturerte endringer, noe som vi benevner som fornying, og endringer som resultat av kontinuerlig læring i barnevernet som organisasjon, noe som har fått merkelappen forbedring (March, 1991). Videre i dette kapitlet vi vi se på ulike forhold ved planlagte endringsprosesser, mens i kapittel 7 vil vi se på endringer som resultat av kontinuerlig læring og barnevernet som en lærende organisasjon.
Vis fullstendig beskrivelse