Sammendrag
En forutsetning for et forsvarlig barnevern er at de ansatte og ledere i barnevernet har nødvendige faglige kvalifikasjoner og tilstrekkelig kompetanse. Proposisjon 106 L (2012- 2013) slår fast at barnevernet skal være lærende organisasjoner, og at dette stiller krav til ledelse i barnevernet, både i kommunalt og statlig barnevern. Bruken av begrepet en lærende organisasjon stiller også krav til kompetanseutvikling, kvalitetsutvikling og forsvarlighet i utøvelse av profesjonelt vern av barn (Barne- ungdoms- og familiedirektoratet, 2017). Samtidig viser tilsyns- og forskningsrapporter at det er store kvalitetsutfordringer (Helsetilsynet, 2012 og 2022). Det er derfor viktig med kontinuerlig arbeid for å bedre kvaliteten i barnevernets arbeid.
I dette kapitlet vil vi ta utgangspunkt i endring som resultat av læring i organisasjoner - noe vi i kapittel 6 benevnte som en forbedringsprosess, altså at endring sees som en kontinuerlig prosess. Vi vil blant annet drøfte begrepet barnevernet som en lærende organisasjon og ulike teoretiske bidrag til å forstå dette begrepet.
Vis fullstendig beskrivelse