Cristin-resultat-ID: 2197105
Sist endret: 15. november 2023, 13:58
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2022

Forskningsseminar og workshop: Hvordan bygge en bærekraftig karriere?

Bidragsytere:
  • Anna Elisabet Einarsson

Presentasjon

Navn på arrangementet: Forskningsseminar og workshop: Hvordan bygge en bærekraftig karriere?
Sted: Operahøgskolen, KHiO
Dato fra: 27. oktober 2022
Dato til: 28. oktober 2022

Arrangør:

Arrangørnavn: Operahøgskolen, Kunsthøgskolen i Oslo

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2022

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Forskningsseminar og workshop: Hvordan bygge en bærekraftig karriere?

Sammendrag

27. og 28. oktober 2022 gjennomførte vi en internasjonal workshop på KHiO rettet inn mot sangstudentene på Operahøgskolen. Tittelen var: Hvordan bygge en bærekraftig karriere? Dette var et samarbeid med Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse og National Opera Studio i London (https://www.nationaloperastudio.org.uk). Fra National Opera Studio, London: Emily Gottlieb, Chief Executive / Ralph Strehle, performance coach / Peter Di-Toro, Head of Marketing and Digital Fra Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse: Lars Hallvard Flæten, Executive Director / Ane Wadd-Oseth, Project Manager Fra Operahøgskolen, KHiO: Anna Einarsson, Dekan Seminaret fokuserte på viktige temaer som inngår i bygging av bærekraftige karrierer for operasangere. Ledende internasjonale pedagoger med spisskompetanse fra National Opera Studio foreleste og styrte alle workshops. Output Tema som ble diskutert og utforsket: - Karrieremål - Personlig merkevarebygging - Sosiale medier - Mestring under press - Nye krav og forventninger fra operaindustrien. Her ble det vektlagt at det bare de siste fem årene har skjedd store endringer i operabransjen, med blant annet færre faste stillinger ved operahusene, noe som innebærer at man som operasanger må være innstilt på et liv som frilans med mye reising og selvpromotering: Utsagn av foredragsholdere: - Studenter ved endt eksamen på KHiO bør derfor har nok verktøy til å bygge en bærekraftig karriere - De skal vite hvordan de kan promotere seg selv opp mot agenturer og operahus, hvordan de skal bruke sosiale media på en profesjonell måte, karriereplanlegging, søknadsskriving, CV-oppsett og mye mer. - Det handler om bransjeforberedelse som bl.a. innebærer at alle må ha en egen hjemmeside, portrettbilder og profesjonelle opptak av auditions før de går ut i arbeidslivet. Foredragsholderne kom også inn på begrepet kunstnerisk entreprenørskap, et belastet ord innenfor mange kunstinstitusjoner fordi begrepet har konnotasjoner i retning kommersielle foretak. Faktum er allikevel at markedet for unge musikere og sangere bare blir trangere og trangere, noe som blant annet har sammenheng med at et i dag utdannes stadig flere unge mennesker innenfor kunstfeltet. Det ble fremholdt at de som ofte overlever er de som evner å skape sine egne kunstneriske plattformer, noe som krever kjennskap til verdikjeden innenfor kunstfeltet. Dette innebærer kompetanse innen markedsføring, nettverksbygging, selvpromotering, forståelse av maktforhold og ulike føringer innen det profesjonelle kunstfeltet. Et annet tema som ble drøftet og diskutert var Mental helse opp mot kunstnerskap og skaperglede i et kreativt yrke. Her ble det fremholdt at en moden kunstner forventes å ha en klar egensignatur, et personlig fingeravtrykk på sitt kunstnerskap. Det er det som gjør arbeidet til kunst. Problemet er at det som regel forventes at en slik form for eierskap utvikles naturlig gjennom studieløpet, noe som sjeldent er tilfelle. Man trenger klare strategier for å forankre egen kunstnerisk utvikling i egen skaperkraft og uttrykksglede. I arbeidet med dette temaet ble student-involvering et sentralt omdreiningspunkt. Innen høyere utdanning forventes det i dag en høy grad av student-involvering på alle utdanningsnivå og er en viktig forutsetning for at en ung kunstner skal utvikle eierskap til eget kunstnerisk uttrykk, utvikling og læring. Dette innebærer at studentene selv må være med å utforme det læringsmiljøet de er en del av. Studentene bør oppfordres og stimuleres i retning av en utforskende innstilling til læring, improvisasjon og eksperimentering, og i den sammenheng anser vi det som viktig at studentene tidlig trenes i kritisk refleksjon over egen praksis.

Bidragsytere

Aktiv cristin-person

Anna Elisabet Einarsson

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling Operahøgskolen ved Kunsthøgskolen i Oslo
1 - 1 av 1