Sammendrag
Mental helse, skaperkraft og uttrykksglede hos dagens kunststudenter
Tirsdag 24. januar 2023 ble det gjennomført et mini-seminar i forbindelse med KUF-uke 2023 på KHiO. Ansatte og studenter ved Norges Musikkhøgskole, Barratt Due, Musikkteaterhøyskolen, Fakultet for Kunstfag ved UIA, Teaterhøgskolen og Operahøgskolen ved KHiO deltok.
Hele dette seminaret ble filmet i sin helhet og ligger på Youtube:
Link: https://youtu.be/5TLW3PSPwSw
Output
Prosjektleder Solveig Kringlebotn trakk i sin åpning opp utviklingstrekk ved studentenes psykologiske helse, med fokus på kunststudenter generelt og Operahøgskolens studenter spesielt. Videre trakk hun frem noen nøkkelbegrep knyttet til mental helse hos unge kunstnere.
Studentene Viktoria Joner og Pauline Aase målbar studentperspektivet. I to meget åpenhjertige og personlige innlegg beskrev de hvordan de som student hele tiden står i en kamp med seg selv og med omgivelsene i bestrebelsene for å nå opp til egne og andres standarder og forventninger. Disse to innleggene åpnet rommet på en bemerkelsesverdig måte og gjorde at flere av studentene som var til stede våget å sette ord på noe av de samme utfordringene som Joner og Aase artikulerte.
Flere studenter meldte seg her på og ga uttrykk for at de slet med å få eierskap på de respektive studiestedene. Mange uttrykte en frustrasjon over å få et studieopplegg tredd ned over hodet. Som en student uttalte:
Jeg føler jeg henger i stroppen. Det er så mange krav på mitt studum at jeg er i ferd med å miste overskudd og spilleglede. Jeg får ikke pleiet mitt forhold til meg selv som musiker og kunstner!
Et annet fellestrekk hos studentene som tok ordet var at selvfølelsen og troen på egne ferdigheter hadde blitt mindre og mindre i løpet av tiden de hadde studert. Frykten for å falle igjennom i forhold til de andre studentene og engstelsen for å skuffe lærere, regissører, dirigenter, regissører m.m. var også fremtredende.
Samtlige deltakere ble så bedt om å delta i et ordsky-konsept hvor man kunne legge inn ting som oppleves som utfordrende i hverdagen. Tematikken som da avtegnet seg tjente deretter som utgangspunkt for en dialog mellom det sammensatte panelet og publikum. Noe av det mest påfallende ved dette resultatet var fraværet av sann kunstnerisk glede over å kunne uttrykke seg, utfolde seg kreativt og skapende.
Dermed endte diskusjonen opp i en drøftelse av om de ulike utdanningsoppleggene i realiteten er tilstrekkelig studentorientert.
Det ble hevdet at utdanningsinstitusjoner innenfor kunst i større grad bør ta inn studentperspektivet i utformingen av studiene. Begrepet student-orientert undervisning er noe som de fleste utdanningsinstitusjoner innen kunst vil påberope seg. Men blir dette ofte bare tomme fraser og honnørord?
Som en student uttrykte: Når stadig flere studenter i dag gir uttrykk for at gleden ved å være en ung kunststudent stadig glipper i en hektisk studiehverdag, er det kanskje på tide at Norges kunstutdannings-institusjoner tenker nytt rundt dette temaet. Fremtids-disiplinering og hardt arbeid er selvsagt en viktig bestanddel når det gjelder å lykkes som kunstner, men hvis skapergleden og det kunstneriske uttrykksbehovet blir borte er det kanskje på tide å tenke nytt.
Temaene som utkrystalliserte seg i dette prosjektet ble tatt videre inn i et bredt anlagt prosjekt 25. mars på Kunsthøgskolen i Oslo.
Vis fullstendig beskrivelse