Cristin-resultat-ID: 2202960
Sist endret: 7. februar 2024, 15:17
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Kart- og stedstegning som litterær respons

Bidragsytere:
  • Tatjana Kielland Samoilow
  • Mona Blandkjenn Mulen og
  • Karen Elise Dukstad

Tidsskrift

Nordic Journal of Literacy Research
ISSN 2464-1596
e-ISSN 2464-1596
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Volum: 9
Hefte: 2
Sider: 124 - 144
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Kart- og stedstegning som litterær respons

Sammendrag

Artikkelen er en komparativ analyse av 38 kart- og stedstegninger laget av fjerdeklassinger i forbindelse med to separate litteratur-intervensjoner med utforskende undervisningsdesign. Med utgangspunkt i litteraturgeografiske og kognitive perspektiver analyserer vi elevenes stedsuttrykk og undersøker hvordan disse forholder seg til geografien i de litterære foreleggene. Avslutningsvis diskuterer vi didaktiske implikasjoner. Analysen viser at elevene produserer sjangerspesifikke tekstverdener, identifiserer kronotoper og viser frem tekst- og sjangerspesifikk estetikk. Et særlig funn er at «Askeladden og de gode hjelperne» som reisenarrativ ser ut til å begunstige forståelse av narrativ struktur, mens Sunnaneng utløser en sterkere estetisk respons der elevene fremhever kontrasten mellom de to parallelle verdenene i fortellingen. Studien gir innblikk i elevers lesing, og analysen bekrefter kognitive studier som tyder på at tekster som appellerer til flere sanser utløser sterkere forestillinger.

Bidragsytere

Tatjana Kielland Samoilow

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Mona Blandkjenn Mulen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Karen Elise Dukstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 3 av 3