Cristin-resultat-ID: 2210127
Sist endret: 8. februar 2024, 09:55
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Spørsmålstyper og responser - en studie av bildebokdialoger mellom barnehagelærer og flerspråklige barn

Bidragsytere:
  • Frida Johanne Holmen
  • Susanne Haakonsen og
  • Kari-Anne Bottegård Næss

Tidsskrift

Norsk tidsskrift for logopedi
ISSN 0332-7256
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Trykket: 2023
Sider: 6 - 17
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Spørsmålstyper og responser - en studie av bildebokdialoger mellom barnehagelærer og flerspråklige barn

Sammendrag

Flerspråklige barnehagebarn kan ha behov for intensiv stimulering av andrespråket i en kortere eller lengre periode. Bildebokdialog benyttes ofte som et språkstimulerende tiltak med flerspråklige barnehagebarn, men det finnes behov for mer kunnskap om hvordan barna kan involveres på en hensiktsmessig måte. Her presenteres resultatene fra en pilotstudie i The Second Language Learner Plus Project (SL+). Gjennom videoobservasjon av bildebokdialoger på norsk med og uten skript undersøkes barnehagelæreres spørsmålstyper og flerspråklige barns responser. 3464 turer fra bildebokdialogene ble transkribert, og 489 av disse kodet i tråd med Bredesen og Næss (2023). Det kodede datamaterialet ble fremstilt i frekvenser. Resultatene viste at det ble stilt flere spørsmål med enn uten skript, men mengden spørsmål av hver type fulgte samme mønster uavhengig av betingelse; både med og uten skript stilte barnehagelærerne flest halvåpne, deretter lukkede, etterfulgt av færrest åpne spørsmål. Barna kunne svare adekvat på alle tre typer av spørsmål under begge betingelsene. Prosentvis hadde barna flest adekvate responser etter halvåpne spørsmål i form av ja/nei-type svar. Barnehagelærere spiller dermed en viktig rolle i å utvide barnas responser med flere ord, samt å tilpasse spørsmålene til barnas responser i bildebokdialogene.

Bidragsytere

Frida Johanne Holmen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo

Susanne Haakonsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Stavanger kommune
Aktiv cristin-person

Kari-Anne Bottegård Næss

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet
1 - 3 av 3