Cristin-resultat-ID: 2211128
Sist endret: 11. januar 2024, 17:07
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.

Bidragsytere:
  • Hanne Søberg Finbråten
  • Øystein Guttersrud
  • Camilla Foss
  • Kjell Sverre Pettersen
  • Christine Tørris
  • Mona Elisabeth Meyer
  • mfl.

Tidsskrift

UNIPED
ISSN 1500-4538
e-ISSN 1893-8981
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Volum: 46
Hefte: 4
Sider: 230 - 244
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Bruk av «concept cartoons» i kombinasjon med digitalt student-respons-system for å støtte læring i Anatomi, fysiologi og biokjemi i sykepleierutdanningen - En undervisningsstrategi for å fremme studentaktiv læring.

Sammendrag

Bakgrunn: Gode kunnskaper i anatomi, fysiologi og biokjemi (AFB) er nødvendig for at sykepleierstudenter skal kunne utvikle et klinisk blikk. Resultater fra nasjonal eksamen i AFB viser at mange sykepleierstudenter strever med dette emnet. Studentaktive læringsformer i undervisningen kan bidra til økt kognitivt engasjement hos studentene. Bruk av concept cartoons (CC) sammen med digitalt student-respons-system (SRS) kan anvendes som undervisningsstrategi for å fremme studentaktivitet i store studentgrupper. CC består av illustrasjoner som presenterer både vitenskapelig aksepterte påstander og feilforestillinger om sentrale begreper og prosesser i AFB. Hensikt: Hensikten med denne studien var å beskrive hvordan CC i kombinasjon med digital SRS kan benyttes som en studentaktiv læringsform i ulike undervisningsformer for å støtte sykepleierstudenters læring i AFB. Metode: Studien har et kvasieksperimentelt deskriptivt kvantitativt design. CC ble anvendt sammen med SRS i digital undervisning ved sykepleierutdanningen ved tre universiteter/høgskoler høsten 2020 (n = 92–671). Anvendelsen av CC fulgte tenk–par–del-modellen, og studentene stemte på samme CC tre ganger i samme undervisningsøkt. Data ble analysert ved bruk av frekvensanalyser, Cochrans Q og Chi-square test. Resultat: Det var en økning i prosentandelen studenter som valgte det beste svaralternativet mellom de tre avstemningene. For de fleste CC var det en særlig økning i prosentandelen beste svar ved andre avstemning, etter at svaralternativene hadde blitt diskutert med medstudenter. Konklusjon: CC kan støtte læringen av sentrale begreper og fysiologiske prosesser. Undervisningsstrategien med CC i kombinasjon med digital SRS kan egne seg til å fremme studentaktiv læring, særlig i forelesning.

Tittel

Using ‘concept cartoons’ in combination with a digital student-response system to support learning in Anatomy, Physiology, and Biochemistry in nursing education A teaching strategy to promote student-active learning

Bidragsytere

Hanne Søberg Finbråten

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet

Øystein Guttersrud

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet
  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo

Camilla Foss

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for utdanning ved OsloMet - storbyuniversitetet

Kjell Sverre Pettersen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet

Christine Tørris

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for sykepleie og helsefremmende arbeid ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 5 av 11 | Neste | Siste »