Cristin-resultat-ID: 2211467
Sist endret: 22. mars 2024, 11:22
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2023

Undervisning om samisk kultur og tradisjon i grunnskoler i det sørsamiske området

Bidragsytere:
  • Anna Marie Holand og
  • Kåre Haugan

Presentasjon

Navn på arrangementet: Urfolk og nasjonale minoriteter i lærerutdanninger: perspektiver fra forskning og undervisning
Sted: Tromsø
Dato fra: 6. desember 2023
Dato til: 7. desember 2023

Arrangør:

Arrangørnavn: UiT

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Undervisning om samisk kultur og tradisjon i grunnskoler i det sørsamiske området

Sammendrag

LK-20 tydeliggjør at alle elever i dag skal få innsikt i det samiske urfolks historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter gjennom kompetansemål i ulike skolefag. Studier tyder på at dette blir ivaretatt i liten grad, og da spesielt utenfor samiske områder. Denne studien ser på hvordan det samiske blir ivaretatt i noen grunnskoler i det sørsamiske området. 190 lærere og/eller rektorer responderte på et elektronisk spørreskjema som var sendt til grunnskoler i det sørsamisk område av Sápmi. Spørreskjemaet inneholdt lukkete spørsmål som ga en oversikt over bakgrunn, grad av bruk av samiske temaer i de ulike fagene og hvilke læremidler som anvendes. De åpne spørsmålene gikk i dybden på hvordan lærerne opplever det å undervise i samiske temaer i grunnskolen. De lukkete spørsmålene ble analysert med kvantitative metoder og de åpne kvalitativt. Med et estimat på 3210 potensielle respondenter (gjennomsnittlig 10 lærere per skole) ble svarprosenten lav (5.9%). Dette kan føre en redusert representativitet i dataene. Dataene ble likevel vurdert til at de gir en indikasjon på bruk av læremidler og opplevelser av å undervise i samiske temaer. 88.4% av deltagerne i studien sier at de implementerer elementer om samisk kultur og tradisjon i undervisningen. Hovedfunnene i den kvalitative analysen er innhold og organisering av undervisning (preget av enkelthendelser), at lærerne føler på en mangel på kompetanse og de opplever generelt en mangel på læremidler, spesielt innen det sørsamiske.

Bidragsytere

Anna Marie Holand

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet

Kåre Haugan

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag ved Nord universitet
1 - 2 av 2