Sammendrag
LK-20 tydeliggjør at alle elever i dag skal få innsikt i det samiske urfolks historie, kultur, samfunnsliv og rettigheter gjennom kompetansemål i ulike skolefag. Studier tyder på at dette blir ivaretatt i liten grad, og da spesielt utenfor samiske områder. Denne studien ser på hvordan det samiske blir ivaretatt i noen grunnskoler i det sørsamiske området. 190 lærere og/eller rektorer responderte på et elektronisk spørreskjema som var sendt til grunnskoler i det sørsamisk område av Sápmi. Spørreskjemaet inneholdt lukkete spørsmål som ga en oversikt over bakgrunn, grad av bruk av samiske temaer i de ulike fagene og hvilke læremidler som anvendes. De åpne spørsmålene gikk i dybden på hvordan lærerne opplever det å undervise i samiske temaer i grunnskolen. De lukkete spørsmålene ble analysert med kvantitative metoder og de åpne kvalitativt. Med et estimat på 3210 potensielle respondenter (gjennomsnittlig 10 lærere per skole) ble svarprosenten lav (5.9%). Dette kan føre en redusert representativitet i dataene. Dataene ble likevel vurdert til at de gir en indikasjon på bruk av læremidler og opplevelser av å undervise i samiske temaer. 88.4% av deltagerne i studien sier at de implementerer elementer om samisk kultur og tradisjon i undervisningen. Hovedfunnene i den kvalitative analysen er innhold og organisering av undervisning (preget av enkelthendelser), at lærerne føler på en mangel på kompetanse og de opplever generelt en mangel på læremidler, spesielt innen det sørsamiske.
Vis fullstendig beskrivelse