Cristin-resultat-ID: 2215515
Sist endret: 19. desember 2023, 12:17
Resultat
Mastergradsoppgave
2023

Operasjonalisering av stamming. En kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design

Bidragsytere:
  • Livia Vinnes

Utgiver/serie

Utgiver

Universitetet i Oslo

Om resultatet

Mastergradsoppgave
Publiseringsår: 2023

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Operasjonalisering av stamming. En kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design

Sammendrag

Bakgrunn: Det er ingen omforent operasjonell definisjon av stamming. Dette kan ha betydelige teoretiske og praktiske implikasjoner. Denne masteroppgaven tar sikte på å belyse denne problematikken og undersøker betydningen ulike operasjonelle definisjoner har på vurderingen av stammefrekvens hos barnehagebarn som stammer. Problemstillingen til denne masteroppgaven er: «Hvilken betydning har ulike operasjonelle definisjoner på vurderingen av stammefrekvens hos barnehagebarn?» Metode: Gjennom en kvantitativ studie med et ikke-eksperimentelt design ble stammefrekvensen til fem barnehagebarn (3:0 til 4:5 år) målt med prosent stammede stavelser (%SS) basert på to ulike operasjonelle definisjoner av stamming: EST-prosjektet og Shafiei et al. (2018) sine operasjonelle definisjoner. Datamaterialet består av 10 taleopptak per barn, av naturlige interaksjonssituasjoner mellom barnet og foreldre. Resultat: Det ble funnet statistisk signifikant forskjell, med signifikansnivå .05, i prosent stammede stavelser mellom EST-prosjektets og Shafiei et al. (2018) sine operasjonelle definisjoner av stamming hos fire av fem barnehagebarn. Konklusjon: Studiens funn indikerer at ulike operasjonelle definisjoner kan føre til forskjeller i barns stammefrekvens. Ettersom stammefrekvens er et mye brukt mål i forskning på stamming, indikerer studiens funn at ulike operasjonaliseringer kan medføre forskjeller i blant annet hvilke barn som blir vurdert som å stamme og hvem som blir vurdert som å ikke stamme, og hvem som blir inkludert i studier der stammefrekvens brukes som et kriterium for deltakelse. Dette kan påvirke blant annet i hvilke grad studier, som benytter seg av ulike operasjonelle definisjoner, er sammenlignbare og det kan være utfordrende å bygge videre på hverandres arbeid og kan påvirke de demografiske estimatene for forekomst, opphør av stamming og vedvarende stamming, samt effekten av behandling. Dette kan påvirke utviklingen og fremgangen innen stammefeltet. I tillegg understreker studiens funn viktigheten med at studier inkluderer presise operasjonaliseringer av stamming.

Bidragsytere

Livia Vinnes

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Kari-Anne Bottegård Næss

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo

Linn Stokke Guttormsen

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo

Åse Sjøstrand

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo
Aktiv cristin-person

Hilda Sønsterud

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved UiT Norges arktiske universitet
1 - 5 av 5