Sammendrag
Kvalitetskontrollprosjektet ble gjennomført som et kombinert
forsknings- og utviklingsprosjekt av Nina Sunde og Olav Dahl høsten
2022 til høsten 2023. Politidistrikter og særorgan ble invitert til en
serie med workshops for å gjøre seg kjent med det forskningsutviklede
Kvalitetskontrollhierarkiet – et nivådelt rammeverk med tilhørende
sjekklister for fagfellevurdering og kvalitetskontroll av datatekniske
rapporter. Etter invitasjon takket syv politidistrikter/særorgan
ja til å delta i Kvalitetskontrollprosjektets pilotfase for å teste ut
fagfellevurdering og kvalitetskontroll av datatekniske rapporter ved
hjelp av sjekklister, som er sentrale verktøy i dette rammeverket.
Piloteringen foregikk i perioden januar - juni 2023. Deltakerne, som
var medarbeidere ved enheter for digitalt politiarbeid tiltenkt rolle
som fagfelle og deres ledere, ble så intervjuet om erfaringene med
fagfellevurdering og kvalitetskontroll i perioden, og om deres tanker
om kvalitet og rettssikkerhet mer generelt.
Studien viser at en fagfellevurdering er egnet til å fange opp feil i
datatekniske rapporter. Samtidig er det klart at noen feil kan gå under
radaren dersom fagfellevurderingen kun omfatter lesing av rapporten
framfor å verifisere funnet i beslaget eller gjøre nye undersøkelser.
Erfaringene fra Kvalitetskontrollprosjektets pilotfase viser også at
prosessen med fagfellevurdering og tilbakemelding til rapportskriver
gir god læring både for fagfellen som utfører kvalitetskontrollen og
for rapportskriver som mottar tilbakemelding. Studien peker tydelig
i retning av at ledelse og forankring av kvalitetsarbeidet er viktig
for å bidra til å bygge en kvalitetskultur, samt å sørge for at den som
gjennomfører fagfellevurdering har riktig kompetanse og tilstrekkelige
rammer for å gjennomføre arbeidet. Deltakerne er samstemte om at
kvalitetskontroll av datatekniske rapporter er nødvendig for å styrke
rettssikkerheten og at det bør gjennomføres som en obligatorisk og
systematisk aktivitet.
4
Studien viser at digitale spor blir håndtert av mange ulike roller i
straffesakskjeden, og at manglende rolleavklaring, kompetansekrav,
regulering og styring i prinsippet innebærer at ‘alle kan gjøre alt’.
Resultatene peker på behov for en større grad av regulering og
standardisering av hvordan digitale spor og bevis blir håndtert i
straffesakskjeden.
Deltakerne har gitt beskrivelser av en mengde feil og nesten-feil fra
etterforskninger i egne politidistrikt, og er samstemte i sin bekymring
om at systemet i dag ikke er rigget for å forebygge eller avdekke feil
i tilstrekkelig grad. Studien har avdekket et behov for rutiner og
systemer når kritiske feil blir oppdaget. Det er behov for avklaring
av roller og ansvar for kartlegging av hvilke følger feilene har fått i
avsluttede og pågående etterforskninger, og for å hindre at feilen kan
påvirke framtidige straffesaker.
Vis fullstendig beskrivelse