Sammendrag
Vi har i denne studien sett på et kvalitetssystem for evaluering og erfaringer med
hvordan dette gjennomføres i høyere utdanning. Vi har hatt fokus på rollene emneansvarlig
og student og sett på hvordan studieprogramledelsen kan bistå i kvalitetsarbeid
på emne- og studieprogramnivå. I utgangspunktet skal det benyttes
referansegruppemetodikk samtidig som kvalitetssystemet åpner for alternative
gjennomføringer, så lenge kravet om studentmedvirkning er ivaretatt. På bakgrunn
av egne erfaringer med referansegrupper, tilbakemeldinger via studiekvalitetsforum
og intervjuer med studenter og emneansvarlig ved tre ulike ITutdanninger,
kan vi slå fast at gjennomføring av emneevaluering er ulik. Dette
fører blant annet til usikkerhet blant studenter og emneansvarlige i forhold til
forankring og studentmedvirkning. Selv om kvalitetssystemet gir føringer for at
det fortrinnsvis skal brukes referansegruppemetodikk, viser forskning flere svakheter
med tanke på studentmedvirkning. Med dette som utgangspunkt har vi videre
sett på hvordan studieprogramledelsen kan bidra i emneevalueringen med
målsetting om å sikre større bevissthet og bredere oppslutning blant studenter og
emneansvarlige. Vi har sett på effekten av å etablere studiekvalitetsforum der
studenter får mulighet til å komme med innspill til studieprogramleder vedrørende
enkeltemner og studieprogram. Gjennom fasilitering bidrar studieprogramleder
til å balansere innspill slik at de dekker viktige kvalitetsparametre som berører
både pedagogisk opplegg, gjennomført undervisning og studentenes læring.
I tillegg forankres en felles forståelse av innspillene og hvilke innspill som skal
bringes videre til emneansvarlige og studieprogramrådet, som innspill i den videre
kvalitetsutviklingen. Gjennom arbeidet i studiekvalitetsforum vil studieprogramledelsen
også bidra til bevisstgjøring av kvalitetsarbeidet som gjennomføres
og dermed påvirke kvalitetskulturen i organisasjonen.
Vis fullstendig beskrivelse