Cristin-resultat-ID: 2224430
Sist endret: 25. januar 2024, 15:32
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig artikkel
2023

Folkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen

Bidragsytere:
  • Anne Bergliot Øyehaug og
  • Marianne Martinsen

Tidsskrift

Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
ISSN 2535-7697
e-ISSN 2535-7697
NVI-nivå 1

Om resultatet

Vitenskapelig artikkel
Publiseringsår: 2023
Publisert online: 2023
Volum: 17
Hefte: 2
Sider: 77 - 97
Artikkelnummer: 2
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Folkehelse og livsmestring: Potensiale for tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen

Sammendrag

I denne studien har vi sett nærmere på potensialet for tverrfaglig undervisning om folkehelse og livsmestring i lærerutdanningen ved å undersøke emneplanene i ulike fag. Vi har undersøk emneplaner i fagene naturfag, kroppsøving, Pedagogikk og elevkunnskap (PEL), samfunnsfag, Kristendom, Religion, Livssyn og Etikk (KRLE), norsk og matematikk. Det anvendes dokumentanalyse for å få innblikk i hvordan fagovergripende kompetanser, sentrale perspektiver knyttet til folkehelse og livsmestring og undervisningspraksiser er ivaretatt i emneplanene. Vi finner at noen av de fagovergripende kompetansene (for eksempel kritisk- og vitenskapelig tenkning) er godt ivaretatt i de ulike fagenes emneplaner, mens andre nesten ikke er nevnt (for eksempel kreativitet og fremtidstenkning). Perspektiver knyttet til identitet, selvbilde, verdivalg, relasjoner og respekt er alle relevante for folkehelse og livsmestring og er som helhet godt ivaretatt i emneplanene. Imidlertid er det kun emneplanene i naturfag og kroppsøving som nevner helse. Emneplanene legger til en viss grad opp til felles fagovergripende kompetanser, like innholdselementer i folkehelse og livsmestring og undervisningsstrategier i samme semester. Dette viser at det er gode muligheter for å samarbeide om temaet folkehelse og livsmestring på tvers av fag.

Bidragsytere

Anne Bergliot Øyehaug

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet

Marianne Martinsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for matematikk, naturfag og kroppsøving ved Høgskolen i Innlandet
1 - 2 av 2