Cristin-resultat-ID: 2225153
Sist endret: 5. februar 2024, 11:33
NVI-rapporteringsår: 2023
Resultat
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2023

Mulighetsrommet som et sosialt og relasjonelt fenomen

Bidragsytere:
  • Anne Mette Færøyvik Karlsen og
  • Geir Sigmund Afdal

Bok

Om resultatet

Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Publiseringsår: 2023
Sider: 135 - 146
ISBN:
  • 978-82-02-81798-5

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Mulighetsrommet som et sosialt og relasjonelt fenomen

Sammendrag

Abstract: In a Norwegian context, the term spaces of possibility is used in various academic texts, but is little theoretically developed. The term mulighetsrom1 was introduced by Afdal (2013) in a learning theoretical context, where facilitating learning means establishing spaces of possibility for creative and innovative practice in developing communities of practice (pp. 182–183). Afdal points out that some conditions (p. 35) must be present in order for the spaces of possibility to be created and maintained. In this article, we will deepen and clarify our understanding of spaces of possibility. We will shed light on the concept theoretically by alternating literature where space is understood as a social and relational phenomenon at the same time as it is fluid (Mol & Law, 1994) and dynamic. With support in Schatzki (2010), we further argue that space should also be understood together with time, and that space implies questions of time. The theoretical explanation is illustrated with the help of examples. We link spaces of possibility – as a time space – both to the pedagogical space in teaching and the space for learning in teacher conversations

Bidragsytere

Anne Mette Færøyvik Karlsen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for pedagogikk, religion og samfunnsfag ved Høgskulen på Vestlandet

Geir Sigmund Afdal

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Fellestjenesten ved Høgskolen i Østfold
1 - 2 av 2

Resultatet er en del av Resultatet er en del av

Flerstemmige perspektiver i norsk utdanningsforskning. Spenninger og muligheter.

Øien, Ola Buan; Heggernes, Sissil Lea; Karlsen, Anne Mette Færøyvik. 2023, Cappelen Damm Akademisk. OSLOMET, NORD, HVLVitenskapelig antologi/Konferanseserie
1 - 1 av 1