Cristin-resultat-ID: 2231962
Sist endret: 1. februar 2024, 13:35
Resultat
Rapport
2024

Verktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år: En systematisk kartleggingsoversikt

Bidragsytere:
  • Patricia Sofia Jacobsen Jardim
  • Tiril Cecilie Borge og
  • Ingvild Kirkehei

Utgiver/serie

Utgiver

Folkehelseinstituttet. Område for helsetjenester

Om resultatet

Rapport
Publiseringsår: 2024
Antall sider: 126
ISBN: 9788284064253
Open Access

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Verktøy for språkkartlegging av barn 0-5 år: En systematisk kartleggingsoversikt

Sammendrag

Språkutvikling hos barn er viktig for barns kognitive og sosiale utvikling. I Norge foregår kartlegging av språk i barnehagealder blant annet på helsestasjoner, vanligvis når barnet er 2 og 4 år. Kartleggingen gjøres ved observasjon, samtaler med foreldre, og ofte ved bruk av språkkartleggingsverktøy. Målet er tidlig oppdagelse av avvik fra normal språkutvikling hos barnet, for å kunne gi nødvendig oppfølging. Anbefalingen om språk i nasjonal faglig retningslinje skal oppdateres i 2024, og det er behov for en oversikt over relevante kartleggingsverktøy, samt en evalueringer av disse. Hensikten med denne oversikten er å identifisere verktøy for å avdekke avvik fra normal språkutvikling hos barn 05 år i helsestasjoner. Vi utførte en systematisk kartleggingsoversikt, og inkluderte 47 relevante studier. • Vi identifiserte totalt 46 verktøy for å kartlegge avvik fra normal forventet språkutvikling hos barn 0-5 år, som vurderes som passende for bruk i en norsk helsestasjonsetting. • For 24 av de 46 verktøyene identifiserte vi forskning som evaluerte verktøyenes måleegenskaper. • Det finnes lite forskning om verktøyene som anbefales brukt ved norske helsestasjoner i den nåværende retningslinjen: Vi identifiserte kun én studie beskrevet i to publikasjoner som evaluerte verktøyet SPRÅK 4. • Det er stor variasjon i hvor mange måleegenskaper som er evaluert for hvert verktøy. • Flere av studiene fremhever utfordringer ved å utvikle og bruke universelle språkkartleggingverktøy, spesielt for flerspråklige barn. Resultatene i de inkluderte studiene fremhever kompleksiteten ved å identifisere universelle verktøy for språkkartlegging ment for barn 0-5 år.

Tittel

Language screening tools for children 0-5 years: a systematic scoping review

Sammendrag

Language development in children is a complex and crucial part of their cognitive and social development. Language screening in preschool children takes place at child health centres in Norway, mainly when the child is 2 and 4 years old. The assessment includes observation, conversations with parents and often with the use of language screening tools. The aim is to detect deviations in language development at an early stage to provide the necessary follow-up. The recommendation on language in the national professional guideline will be updated in 2024, and there is a need for a review of relevant language screening tools and their evaluation. The purpose of this scoping review is to identify tools for detecting deviations from normal language development in children aged 0-5 years in Norwegian child health centres. We identified 47 relevant studies: • We identified a total of 46 tools for detecting deviations from normal language development in children 0-5 years, which are considered appropriate for use in Norwegian child health centres. • We identified research that evaluated measurement properties for 24 of the 46 tools. • There is little research on the tools recommended for use in Norwegian child health centres in the current guideline: We identified one study described in two publications that evaluated the tool SPRÅK 4. • There is considerable variation in the number of measurement properties assessed for each tool. • Several of the included studies emphasise the challenges of developing and using universal language screening tools, especially for multilingual children. The reported results of the included studies emphasise the complexity of identifying universal language assessment tools for children 0-5 years of age.

Bidragsytere

Patricia Sofia Jacobsen Jardim

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for vurdering av tiltak ved Folkehelseinstituttet

Tiril Cecilie Borge

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for vurdering av tiltak ved Folkehelseinstituttet

Ingvild Kirkehei

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Avdeling for vurdering av tiltak ved Folkehelseinstituttet
1 - 3 av 3