Cristin-resultat-ID: 2244497
Sist endret: 9. februar 2024, 08:46
Resultat
Vitenskapelig foredrag
2024

Veiledning som bevegelse og strømmer: Et prosessfilosofisk perspektiv på veiledning og veiledningens metafysikk eller grunnantakelser og teknikker

Bidragsytere:
  • Jon Arne Løkke og
  • Fredrik Andersen

Presentasjon

Navn på arrangementet: Veiledningskonferansen 2024
Sted: Fredrikstad
Dato fra: 8. februar 2024
Dato til: 9. februar 2024

Arrangør:

Arrangørnavn: Hlgskolen i Østfold

Om resultatet

Vitenskapelig foredrag
Publiseringsår: 2024

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Veiledning som bevegelse og strømmer: Et prosessfilosofisk perspektiv på veiledning og veiledningens metafysikk eller grunnantakelser og teknikker

Sammendrag

Det finnes en nærmest babelsk tilstand i veiledningslitteraturen med ulike perspektiver og grunnantakelser som er mer eller mindre uttalte. Det finnes eksempelvis veiledning med tunge røtter til psykodynamiske teori, veiledning som knytter seg til en atferdsteoretisk modell og nyere «trender» som Motiverende intervjuing som kombinerer eksistensialisme og atferdsanalyse. Vårt lokale eller avgrensede veiledningsteoretiske perspektiv er PALLET slik det er beskrevet av 6 Pettersen og Løkke (2006/2019). PALLET henter inspirasjon fra generell problemløsning, men har teknikker som er relativt arbitrært beskrevet slik at ulike perspektiver og grunnantakelser kan sies å ligge til grunn. Grunnantakelser, eller metafysikk, dreier seg om hva som finnes og hvorfor noe henger sammen. God veiledning kan sies å være preget av danseliknende bevegelser med skifter mellom veileder og den veiledede, og det er snakk om prosesser, interaksjon, sammenvevde kontingenser og funksjoner i strømmer. Vi kan tilnærme oss veiledning ved å analysere teknikkene, de spesifikke teoriene, de mer generelle teoriene og metafysikken. Formålet med innlegget er å gjøre rede for en prosessfilosofisk tilnærming til veiledning. Vi mener at prosessfilosofi har et potensiale til både å belyse grunnlagsproblemer i veiledning og bidra til bedre fremgangsmåter. Vi er med andre ord interessert i veiledningens ontologi og om det er noe å hente i en prosessorientert ontologi og prosessfilosofi når det gjelder teoriutvikling og praksis. Begreper som endring, kreativitet, funksjon, prosesser, kontekster og tilblivelse er sentralt i prosessfilosofi. I tillegg til at grunnantakelsene ofte er uuttalte i veiledning, er det også uklart hvilke mulige grunnantakelser som kan prege veiledning. Vi kontrasterer prosessfilosofi med substansiell filosofi som to mulige sett med grunnantakelser.

Bidragsytere

Jon Arne Løkke

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Utdanning IPS ved UiT Norges arktiske universitet

Fredrik Andersen

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Timelønnede HV ved OsloMet - storbyuniversitetet
1 - 2 av 2