Cristin-resultat-ID: 2247575
Sist endret: 19. februar 2024, 13:35
Resultat
Mastergradsoppgave
2023

Utprøving og videreutvikling av undervisningsopplegg for identifisering av mikroplast i jord

Bidragsytere:
  • Jostein Lindstad

Utgiver/serie

Utgiver

Kjemisk Institutt

Om resultatet

Mastergradsoppgave
Publiseringsår: 2023
Antall sider: 97

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Kjemi og materialteknologi
- Fagområde: Realfag og teknologi

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Utprøving og videreutvikling av undervisningsopplegg for identifisering av mikroplast i jord

Sammendrag

Mikroplast utgjør et dagsaktuelt miljøproblem som ofte nevnes i media. I kjemi programfag er det å gi eksempler på produksjon, gjenvinning og nedbrytning av plast et nytt kompetansemål i læreplanen. Til nå finnes det få eller ingen laboratorieforsøk tilpasset norske videregående skoler hvor elevene får arbeidet med mikroplast. Derfor var målet med dette prosjektet å videreutvikle et forsøk for identifisering av mikroplast i jordprøver og tilpasse det slik at det kunne utføres i kjemi programfag. Et laboratorieforsøk utviklet for universitetsnivå ble videreutviklet og tilpasset forholdene i norsk videregående skole blant annet ved å redusere tidsbruken og ved å redusere mengden farlige kjemikalier og spesialutstyr som ble brukt. Det videreutviklede forsøket ble testet med jordprøver fra skogbunn, bekk, tursti, veikant, og ved fotballbaner. Vel bevandrede turstier og fotballbaner ble identifisert som godt egnede steder for å hente inn jordprøver som inneholdt mikroplast. Det videreutviklede forsøket ble prøvd ut i en pilotering med masterstudenter og av en klasse med kjemielever. Studien viste at elevene syns det å arbeide med blant annet vakuumfiltrering og å undersøke mikroplast med stereoluper var morsomt og spennende. Studien viste også at de fleste syns det var enkelt å forstå hva de skulle gjøre og hvordan i de ulike trinnene i laboratorieforsøket, og at trinnene var enkle å utføre i praksis. Det var noe større sprik i elevenes svar når det kom til å forestå hvorfor de ulike trinnene skulle utføres. Videre arbeid bør søke å undersøke måter å videre redusere tidsrammen rundt forsøket og å finne billigere alternativer til utstyr.

Bidragsytere

Jostein Lindstad

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo

Svein Tveit

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Oslo

Karoline Fægri

  • Tilknyttet:
    Veileder
    ved Skolelaboratoriet ved Universitetet i Oslo
1 - 3 av 3