Sammendrag
Kromatografi er et tema der det er lett å bruke enkle og billige seperasjonsmetoder for å illustrere prinsippene for kromatografi. Samtidig skal kjemi, i lik linje med flere programfag på videregående skole, forberede elevene på videre studier og arbeidsliv ved å utvikle faglig og praktisk kompetanse. Målet med denne oppgaven er å utvikle et undervisningsopplegg som tar i bruk en minigasskromatograf, designet for bruk i skolen, for å analysere og vurdere renhet til produktet fra en organisk syntese. Forsøket som blir brukt i undervisningsopplegget har blitt videreutviklet for å være mer egnet til en 90 minutters laboratorie økt og undervisningsopplegget består av en prelab, en forsøksbeskrivelse og et etterarbeid. Resultatene viste blant annet at reaksjonstiden kunne bli redusert med ti minutter uten en signifikant effekt på produktet. Mange av oppgavene i prelaben og etterarbeidet hadde oppnådd hensikten de hadde i ulik grad, som førte til endringer på noen av de for å øke det potensielle utbytte. Oppgaver ble også lagt til på grunn av observasjoner gjort underveis i gjennomførelsen av undervisningsopplegget og teori, mens andre ble fjernet ved at hensikten ikke ble oppnådd eller at de var overflødige. Alle studentene var enige i at forsøksbeskrivelsen var lett å følge. Det reviderte undervisningsopplegget dekker tre kompetansemål fra læreplanen og flere kjerneelementer, og kan tilpasses hvis en minigasskromatograf ikke skulle være tilgjengelig.
Vis fullstendig beskrivelse