Sammendrag
Lærerstudenter har i arbeidet med denne boken fordypet seg i etiske grunnlagsproblemer med
utgangspunkt i føringene vi finner i Opplæringsloven og Læreplanverket. Hvordan kan skolen og
lærerne arbeide for å fremme medvirkning, medansvar, demokratibygging, respekt, tillit, krav,
engasjement og kritisk tenkning? Gjennom gruppedialoger, egne erfaringer, annen forskning
og filosofisk tenkning lader forfatterne batteriene i sine pedagogiske lyskastere og retter et
skarpt og ubehagelig lys på en del av dagens skolepraksiser, som faktisk ser ut til å motarbeide
skolens egne lovpålagte føringer. Målstyring, resultatorientering, standardisering og ensretting
er utviklingstrekk flere av bokens forfattere hevder vanskelig lar seg forene med blant annet
medansvar og demokratibygging. Samtidig rommer mange av kapitlene helt konkrete erfaringer og
ideer til hvordan skolen kan arbeide med å oppfylle de særdeles viktige og komplekse angivelser
styringsverket formaner. Det engasjement og den friskhet som unge pedagogstudenter fremviser i
sitt uttrykk er verdt lesingen alene. Dette bokprosjektet er også en utprøving av Kunstig Intelligens
som et hjelpemiddel innenfor arbeidet med skriftlige og visuelle uttrykk. Alle forfatterne har også
laget en podcast innenfor sin fordypning.
Vis fullstendig beskrivelse