Sammendrag
Ingress:
Helena Bichão er utdannet biolog og har undervist biologi– og lærerstudenter i mange år.
Hun har lenge vært opptatt av at tegning er et språk for læring som bør ivaretas i skolen. Tegning er et kraftig verktøy for å lære, reflektere og kommunisere, kanskje spesielt i naturfag. Med bevissthet om, og erfaring fra, bruk av tegning som språk for å lære har det dukket opp store og små spørsmål.
Hvorfor bør vi tegne i naturfag? Når blir tegning å foretrekke, framfor tekst eller tale? Tegning er en naturlig del av å forske – Hvorfor er det så mange barn som plutselig slutter å tegne? Hva er det som gjør at så mange tror de ikke kan tegne?
Med utgangspunkt i disse spørsmålene, og gjennom eksempler på arbeid med tegning i naturfag, skal Helena veilede oss i en diskusjon om viktigheten av tegning som redskap for læring, om viktigheten av å ivareta dette språket hos elevene – og om rollen som naturfaglærere vil kunne ta i denne sammenhengen.
Vis fullstendig beskrivelse