Cristin-resultat-ID: 2265196
Sist endret: 7. mai 2024, 11:00
Resultat
Doktorgradsavhandling
2024

Lekende barnefellesskap. Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole

Bidragsytere:
  • Maja Reinåmo Olsson

Utgiver/serie

Utgiver

NTNU

Serie

Doctoral theses at NTNU
ISSN 2703-8084

Om resultatet

Doktorgradsavhandling
Publiseringsår: 2024
Volum: 2024
Hefte: 119
Antall sider: 193
ISBN: 978-82-326-7831-0

Klassifisering

Fagfelt (NPI)

Fagfelt: Pedagogikk og utdanning
- Fagområde: Samfunnsvitenskap

Beskrivelse Beskrivelse

Tittel

Lekende barnefellesskap. Barneperspektiver på lek i overgangen fra barnehage til skole

Sammendrag

Lek i skolen har fått oppmerksomhet i forskning og media de siste årene. Det ser ut til å være stor grad av enighet både allment og politisk om at leken skal ha plass i de yngste barnas skolehverdag. Forskning om lek og overgang til skolen peker blant annet på at lek kan bidra til å skape sammenheng og trygghet for barn når de beveger seg fra barnehage til skole. Men hva slags lek er det som skal skape sammenheng? Hva er det som blir oppfattet som lek, og av hvem? Denne doktoravhandlingen utforsker hvordan barns og pedagogers perspektiver på lek kan forstås i lys av overgangen fra barnehage til skole og skolefritidsordning (SFO). Gjennom tre delstudier synliggjøres komplekse og flertydige perspektiver på lek i skolen og i overgangen fra barnehagen. Sentrale spørsmål som utforskes i delstudiene er hvordan barn i første klasse oppfatter lek, hva barn forteller om voksnes deltakelse i lek og hvilke synspunkter pedagoger i barnehage, skole og SFO har om lekens betydning i overgangen. Barneperspektiver på lek utgjør en rød tråd i studien. Analysene peker mot at lek spiller en viktig rolle for barn i overgangen fra barnehage til skole, og at å få muligheter til å leke har stor betydning for å ha det bra og trives på skolen. Samtidig uttrykker både barn og pedagoger at det er færre muligheter for lek i skolen enn i barnehagen. Studien løfter fram barns stemmer om lek, barnefellesskap og jevnaldringskultur. Den betydningen fellesskapet mellom barn har for lek i overgangsprosessen og i skolen beskrives som lekende kulturskaping i nye barnefellesskap i skolen. I avhandlingen vektlegges også betydningen av å inkludere ulike måter å uttrykke seg på i forskning, spesielt når barn deler sine oppfatninger om lek. Datamaterialet er hentet fra et feltarbeid på første trinn i en norsk barneskole, og består av deltakende observasjon og gruppeintervjuer med barn og pedagoger. Studien er forankret i nordisk og internasjonal forskning om lek, og teoretiske perspektiver som brukes tar spesielt for seg verdien av barns lekende fellesskap og barns oppfatninger av lek. Avhandlingen argumenterer for at forskere, pedagoger og beslutningstakere bør prioritere å lytte til og utforske barneperspektiver på lek i arbeidet med å gi plass til leken i skolen og i overgangsprosessen fra barnehage til skole.

Bidragsytere

Maja Reinåmo Olsson

  • Tilknyttet:
    Forfatter
    ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
1 - 1 av 1