Sammendrag
Tre måneders intens fordypning i skolens formålsparagraf har nå materialisert seg i både bok og podcast.
Studentene Tarald Lium Tømte (24) fra grunnskolelærerutdanning 5-10 og Emilie Holum Bjerkan (24) fra grunnskolelærerutdanning 1-7 er to av studentene som har vært med på prosjektet. De er begge veldig stolte over å se arbeidet sitt nå bli presentert i en fysisk bok.
Boka har fått navnet «Lærerens oppgaver og ansvar», og retter seg mot alle som er interessert i norsk skole, både studenter, lærere, ansatte, politikere og andre.
Boka inneholder 11 kapitler som hver har utgangspunkt i formålsparagrafen i opplæringsloven. Det er et bevisst valg av tema fra de to foreleserne.
– I dagens skole blir de større formålene glemt litt, sier Taraldsen. Kanskje kan våre studenter når de om et års tid går over dørstokken til sine nye arbeidsplasser bidra til å vekke det som har blitt en sovende paragraf i skolen i dag.
– Studentene har jobbet grundig med hver sine temaer i ulike grupper, og virkelig fått denne paragrafen under huden, forteller Leithe-Lajord.
Et viktig element i prosjektet er samarbeidet som har oppstått på tvers av fag og studentgrupper. Studenter på kunst og håndverk har illustrert kapitlene, og illustrasjonene er tett knyttet til hvert tema. Til slutt har altså musikkstudentene blitt med, gjennom å legge bokslippet inn i avslutningskonserten.
– Det er slike fine synergier som oppstår når vi møtes og bygger nettverk på campus, smiler Eldar Taraldsen.
– Vi har blitt møtt med forventninger om at det kan bli bra, og da har vi ønsket å innfri på det, sier Emilie Holum Bjerkan.
Meningsfullt arbeid
– Dette er noe annet enn et vanlig arbeidskrav, det er noe som skal komme til nytte for et publikum, og derfor har det vært viktig å gjøre det skikkelig, sier Tarald Lium Tømte.
– Det føles virkelig som vi produserer noe som skal brukes til noe, og det har vært veldig givende. Kvaliteten på dette må være noe av det beste jeg har levert, og hele klassen har ønsket å imponere, sier han.
– Og det har de virkelig gjort, bekrefter faglærer i pedagogikk, førstelektor Eldar Taraldsen. – Det er høyt nivå på tekstene og studentene har lagt ned stor innsats, sier han.
Vis fullstendig beskrivelse